Hagedissen, Lacertilia

Anolis Carolinensis vegen beiden bek af

zijn een groep van reptielen, die samen met de slangen tot de orde schubreptielen (Squamata) behoort. Met meer dan 5000 verschillende soorten vormen de hagedissen de meest diverse groep van alle reptielen. Hagedissen zijn ontstaan in het Jura.

Anolis Carolinensis vegen beiden bek af

Berichtdoor Jefrimmm » 10 Feb 2014 21:18

Allen,

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een halfwas koppel A. Carolinensis. Wat mij opvalt, is dat zowel het mannetje als het vrouwtje steeds hun bek afvegen aan een tak. Wat kan dit betekenen?
Jefrimmm
Full Member
Full Member

Re: Anolis Carolinensis vegen beiden bek af

Berichtdoor GerritH » 11 Feb 2014 07:51

Meestal niet zoveel; het is tamelijk gebruikelijk gedrag.
Leuke beestjes overigens.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Jefrimmm » 11 Feb 2014 19:00

Bedankt voor het antwoord.

Ik zie ook constant een ander opvallend tafereel.

Ik schat de beestjes zo'n 6 maanden oud. Roodkeelanolissen zijn naar mijn weten ongeveer na een jaar geslachtsrijp. Toch zitten deze constant met elkaar te "flirten". Kopknikken dus.

Wat het opvallende is, is dat het vrouwtje hier vaak ook mee begint. Mocht het mannetje ermee beginnen knikt het vrouwtje vrolijk terug. Alleen wanneer het mannetje er bovenop wil duiken laat ze zich niet pakken. Nadat ze is weggedoken, begint ze bijna direct weer met kopknikken.

Dit gaat de hele avond (overdag ben ik er niet) zo door, sinds dag 1 al.

In de eerste instantie zou je denken dat het mannetje in verband met stress van de verhuizing hypersexueel is. Dat sluit ik nog steeds niet uit, maar waarom lokt het vrouwtje hem zo uit zonder iets te willen?

Ik ben al eerder in het bezit geweest van roodkeelanolissen, maar daar ging het het heel anders. Als het vrouwtje terug knikte (of begin) was ze ook gewoon bereid om te seksen.

Op dit moment ga ik er vanuit dat het met de leeftijd te maken heeft. Heeft iemand andere ideeën?
Jefrimmm
Full Member
Full Member

Berichtdoor barry » 12 Feb 2014 12:39

kopknipkken is niet alleen een signaal betreffende paren, maar ook een vorm van dominantie tonen ;-)
Gebruikers-avatar
barry
Hero Member
Hero Member

Terug naar Hagedissen, Lacertilia