Medisch

Korsten Rond Cloaca Van Rus

Stel hier vragen met betrekking tot ziekte en gezondheid van de dieren. N.B.: Raadpleeg bij duidelijke ziekteverschijnselen altijd een dierenarts die verstand heeft van reptielen en amfibieën!

Berichtdoor luthalia » 29 Mrt 2009 11:46

Hallo. Ik haalde net mijn Rus uit het terra om hem te voeren toen ik zag dat er allemaal korsten rond zijn cloaca zaten. Ik heb Herp-Vet ook een PB hierover gestuurd aangezien ik mij nogal zorgen hierom maak. Een tijd geleden toen hij net uit zijn winterslaap kwam, bleek hij veel flagelaat te hebben en ook die korsten, ben toen bij Luten in Velp geweest en die gaf mij Cavasan mee. Dit om rond de cloaca te smeren zodat het sneller zou helen. Volgens hem kwam het doordat de Rus als hij poepte met zijn cloaca ergens overheen schuurde en hierdoor wondjes kreeg. Hij poepte op dat moment ook bij Luten en toen was ook duidelijk roodheid te zien. Nu is het ook zo dat als hij poept hij zijn hele cloaca opent en blijft persen terwijl er al niks meer uitkomt, het lijkt dan net alsof hij zijn ingewanden eruit poept. er komt dan ongeveer 3 CM naar buiten. Hij eet en drinkt verder goed en is erg actief.Na het Smeren met Cavasan waren de korsten wegNu is het echter weer terug en een stuk erger als voorheen. Heeft iemand een idee wat dit is?
luthalia

Berichtdoor luthalia » 30 Mrt 2009 19:31

Bij deze even een update, ik kreeg een PB van Herp-Vet met het verzoek even langs te komen. Aangezien ik dan ruim een uur onderweg ben (als het verkeer meewerkt) en dat voor mijn gevoel onnodige stress oplevert voor Sasha,heb ik besloten eerst opnieuw bij Luten langs te gaan.Hij gaf aan dat het gewoon irritatie is en heeft de korsten weggehaald. Nu moet ik 2 maal daags schoonmaken met een nat wattenstaafje, en daarna smeren met Cavasan. Op de foto ziet het er nog smerig uit, maar dat komt doordat ik de bodembedekking nog niet heb weggehaald, en hij plakkerig is van de Cavasan. Dat doe ik direct ook en leg er dan kranten onder.
luthalia

Berichtdoor Janneke20 » 31 Mrt 2009 15:35

Hey,is wel een heel smerig gedoe zo:(Weet je zeker dat de flagelaten opgelost zijn? Als het zo overgaat is het mooi, vind het altijd wel een agressief zalfje die cavasan.Zag laatst wat bij de gekko's dat ze aan de kont lopen te likken, vroeg me al af of dat was doordat ze jeuk hebben of omdat ze het schoon maken.Succes met het verder herstel hoop voor je dat het overgaat.Groetjes Janneke
Janneke20

Berichtdoor luthalia » 02 Apr 2009 06:51

Hoi Janneke. Het ziet er inderdaad heel smerig uit, maar inmiddels zijn we 2 dagen verder, en het ziet er nu al een stuk beter uit.Zodra mijn vriend klaar is met mijn pc zal ik een update posten.Flagelaat is het niet, ik heb namelijk ook meteen een beetje mest meegenomen naar de dierenarts en dat zag er goed uit.
luthalia

Re: Korsten Rond Cloaca Van Rus

Berichtdoor Trucker380 » 08 Dec 2013 20:15

Hoi luthalia,

Het is al een tijd terug voor jou, maar mijn guttata heeft nu
precies het zelfde als jou rus had. Weet je nu misschien hoe
deze "kwaal" heet, c.q. hoe dit te genezen is??

Groetjes,
Trucker 380

p.s. ik wil absoluut geen eventueel "oud zeer" oprakelen, maar
dit topic is het enige wat bij mijn guttata in de buurt komt.
Trucker380
Newbie
Newbie

Berichtdoor gerard » 09 Dec 2013 07:00

Net als Luthalia zou ik jou willen aanraden om gewoon naar een goede reptielenarts te gaan met dit soort kwaaltjes. Zelf doktoren is vaak niet de oplossing.

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor Trucker380 » 14 Dec 2013 16:37

Hoi Gerard,

Bedankt voor je reactie.

Natuurlijk ga ik naar een goede reptielenarts, :handgestures-thumbup:
maar ik wil alleen een beetje "voorkennis" opdoen. :oops:

Bij het zoeken op internet kwam ik dit topic tegen.
De rus van TS heeft op het oog hetzelfde als mijn
gut, vandaar mijn vraag/reactie.
Verder kwam ik niets vergelijkbaars tegen.

Mocht je (of iemand anders) weten wat dit is, verneem
ik dit graag.

Groetjes,
Trucker380
Trucker380
Newbie
Newbie

Terug naar Medisch