Medisch

alles sterft

Stel hier vragen met betrekking tot ziekte en gezondheid van de dieren. N.B.: Raadpleeg bij duidelijke ziekteverschijnselen altijd een dierenarts die verstand heeft van reptielen en amfibieën!

alles sterft

Berichtdoor dyoerixl » 31 Mrt 2013 15:34

Hoi ik ben nieuw op het forum maar al een tiental jaar actief in de hobby. Ik ben/was in bezit van 4 tijgerpyhtons(gestorven) 1 overlevende 2steppenvaranen (gestorven) een gestorven konings python en een koppel tejus waarvan er ook 1 is gestorven en dit alles op 2weken. De reden zou zijn we hebben ook honden die zijn overgeschakelt van brokken naar kvv dit is vers vlees voor mensen die het niet kennen. Er is een hond ziek geworden na het eten dus als goede huisvader met je kindje na de da conclusie: salmonella besmettiing uit bedorven vlees(vlees laten onderzoeken en inderdaad) Er is nooit contact tussen de hondjes en de reptielen en ik was voor het binnegaan steeds men handen andere kleren aan en disinfecterent middel op de handen omdat ik vroeger altijd last had van mijten bij de slangen. Ik heb alle dieren laten onderzoeken en sommige hadden inderdaad verhoogd aantal salmonella beestjes in hun en andere geen. Onze da geeft een uitleg dat er altijd salmonella aanwezig is in elk levend dier zonder dat het er ziek van word. Dit zou wel de doodsoorzaak zijn, een second opinion gaan vragen bij andere da, zelfde verhaal. Een varaan eet in het wild zelfs rottend vlees bij hun is zelfs niks gevonden... alle temps zijn goed en vochtigheid enz ook dus ik ben echt teneinde raad. Ik hoop langs deze weg iets meer bij te leren, iemand een idee?
dyoerixl
Newbie
Newbie

Re: alles sterft

Berichtdoor dyoerixl » 31 Mrt 2013 19:02

Ik heb van de hele colectie nog 1teju en 1tijgerpython over en ik wil deze ten alle kost houden maar ben echt bang dat zij het ook niet gaan overleven. Ben nu een maandloon aan diernartskosten en medicatie kwijt plus bijna al men dieren. Het geld intreseert me eigenlijk niet maar ik had graag geweten hoe ik dit zou kunnen voorkomen in de toekomst en hoe ik men 2laatste zou kunnen redden. Ik heb nu alle lege terra's vol ontsmettingsmiddel staan en de overlevenden krijgen antibiotica. Kan iemand me nog raad geven want ik ben de wanhoop nabij. Het hele verhaal van de salmonella vind ik ook nog vrij ongeloofwaardig eigenlijk. Er zijn 3 dode diern opgestuurt naar de universiteit in gent om alles te onderzoeken dus hopelijk komt daar meer duidelijkheid uit.
dyoerixl
Newbie
Newbie

Berichtdoor Kuno Mooren » 31 Mrt 2013 19:06

Tsja, vraag mij af of het serieus de salmonella geweest is.
duidt mij meer op het paramyxo virus, al was dit wel heel erg accuut allemaal.
mocht het paramyxo zijn, kun je reptielen voortaan wel vergeten in dat huis :?
en zou ik voorlopig enige fysiek contact met andere reptielenhouders tot het minimum beperken.

hoop voor je dat het wat anders is....

sterkte ermee.
Kuno Mooren
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor dyoerixl » 31 Mrt 2013 19:54

Bedankt voor de reactie
Ik heb even gegoogelt naar dit paramyxo virus maar mijn dieren vertoonden helemaal geen symptomen, echt helemaal niks de vrouwelijke varaan heeft nog met veel smaak enkele kippenhartjes uit men handen komen eten en maximaal 5 en een half uur later lag zij samen met het mannetje onder de spot met ingevallen ogen, keihard zonder enige aanleiding PS het mannetje had die dag niet gegeten. Ik snap er niks van en ik voel me zo groen alsof ik compleet niet meer weet wat ik aan het doen ben. Zo erg dat ik aan men eigen Python niet meer durf aankomen na meer dan 6 jaar te hebben, bang dat ik hem zou kwetsen ofzo... Ik vind het allemaa zo raar.
dyoerixl
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 31 Mrt 2013 22:25

Ook al gedacht aan herpes. Pas geleden een nieuw dier bij gekregen of naar een beurs geweest?
Klinkt niet als samonella. Alle reptielen dragen dat wel. Mijn vriend heeft onlangs samonella bacterie opgelopen door de dieren, maar een dier gaat daar niet zomaar dood aan. Heb je eventueel foto's van de nog levende dieren en foto's van de dode dieren. Bekijk de dieren eens goed. Hebben ze beschadigingen of rare bobbels op de huid die ze voorheen niet hadden. Is er iets veranderd. Wat zijn de symptomen en hoe zijn de dieren gestorven.

groetjes renske
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor dyoerixl » 31 Mrt 2013 23:03

Nee sorry niks foto's ik zal proberen zo snel mogelijk foto's van de nog levenden te posten, het rare is dat ze helemaal niks van symptomen vertoonde, ik heb de varanen s'middags nog eten gegeven helemaal niks aan de hand en in de namiddag lagen ze samen onder hun warmtespot met ingevallen ogen. Heb op andere forums ook al de vraag ge stelt en daar vreze ook voor een of ander virus omdat alles zo plots sterft, ik ga maar afwachten tot ik zekerheid heb van de universiteit.
Ik word er werkelijk depressief van!
dyoerixl
Newbie
Newbie

Berichtdoor dyoerixl » 31 Mrt 2013 23:05

Ik heb alle dieren al jaren in huis de laatste die zijn bijgekomen zijn de teju's en die heb ik nu bijna een jaar dus
dyoerixl
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 31 Mrt 2013 23:24

Klinkt echt als herpes. Zodra er nog een dier dood is binnen 48 uur naar een dierenarts sturen die autopsie kan doen. Je moet heel snel uitslag hebben, anders gaat alles er aan. Klinkt echt heel erg als herpes. Is extreem besmettelijk en 1 bepaald soort die onder de herpes valt kan gewoon overgegeven worden door de lucht.
Enkele jaren geleden heeft mijn vriend bij zijn dieren een herpes gehad die je ook niet zag. Elke week vielen ze met bosjes dood neer. Er is vrijwel niets over gebleven. Van alle dieren is er nog maar 1 over en dat is onze oudste Hydrosaurus. Pas op want het is ook zeer besmettelijk voor mensen en honden.
Ga voorlopig sowieso even niet meer naar reptielenbeurzen of andere mensen met reptielen.
Wil je niet bang maken, maar klinkt gewoon heel ernstig...
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor dyoerixl » 01 Apr 2013 15:41

Vorige week hebben we 3 dode dieren naar een universiteit gestuurt voor autopsie en echt alles laten onderzoeken, vandaag telefoon gekregen op 2de paasdag: niks bacteriën helemaal niks ook niet waar er zouden moeten zijn, een hoge dosis van een reeks chemicaliën wat een industriële ontvetter zou kunnen zijn. Het heeft een vochtafdrijvend effect op moliculair niveau. Wordt meestal gebruikt voor de chemische reiniging van drinkwater. Dit is echt het laatste wat ik verwachte! Ga nu stalen nemen van ons kraantjeswater en regenwater en laten testen.
dyoerixl
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 01 Apr 2013 16:44

Zo de €&@! Wat erg! Dus je dieren zijn gewoon letterlijk vergiftigd door het drinkwater. Moet je zelf ook goed uitkijken. Voorlopig maar vlesjes spa water kopen denk ik?
Wat afschuwelijk! Gelukkig weet je nu wel een mogelijke oorzaak en kan je er wat aan doen...
Heb je al mensen in je omgeving (buren) gevraagd of zij ook problemen hebben gehad?

Groetjes renske
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Doris » 01 Apr 2013 20:34

Heb je een lijstje namen gekregen van die chemicalien? Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat het van het drinkwater komt.
Maar goed, mijn vriend werkt bij een waterschap dus ik kan misschien 1 en ander voor je navragen op het gebied van drinkwater.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor dyoerixl » 01 Apr 2013 20:45

De zaak hier helemaal ondersteboven gedraait en alle wegen onderzocht en hoogstwaarschijnlijk komt het uit de regenrecuperatie tank. Hier wordt regenwater opgevangen en door chemicaliën behandelt om het drinkbaar te maken. De fout ligt dus bij mezelf. Ik schaam me enorm dat ik zo onoplettent heb kunnen zijn. Ik heb nog 1 teju over van men hele collectie maar deze weigert nu ook eten, volgens de da is er niets meer aan te doen eens het is opgenomen in het lichaam. Ik ben bijna zeker dat voor mij de hobby hier dan ook stopt, ik ga geen dieren meer de dood in jagen door mijn domme fouten. Ik zou jullie toch willen bedanken voor de raad en de steun.
dyoerixl
Newbie
Newbie

Berichtdoor bart-outenaar » 02 Apr 2013 13:12

pff!
Damn!
Ehhhm, ik zou dit toch zeker tot op de bodem uit gaan zoeken, dit had ook jou je leven kunnen kosten....

Verder..sterkte!
bart-outenaar
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Renske » 02 Apr 2013 13:20

Wat naar zeg, maar dit doe je natuurlijk niet expres. Niet stoppen hoor!
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Mike R » 02 Apr 2013 16:52

Zeer, zeer, naar om dit te mogen lezen, maar wel zeker interessant en een les voor jezelf maar ook voor anderen!

Ik snap dat dit heel hard aankomt, en dat je het even niet meer ziet zitten.. maar ik denk persoonlijk dat stoppen je niet gaat helpen, zoek alternatieven en begin opnieuw raad ik je aan. Mensen met jou instelling komen er wel, alles over hebben voor de dieren is prachtig! Keep going, van fouten leert men ;-)

Sterkte,

Mike
Mike R
Newbie
Newbie

Berichtdoor dyoerixl » 02 Apr 2013 22:18

Aan iedereen bedankt voor de raad en steun. Het hele gebeuren heeft me zo enorm aangegrepen dat ik met mezelf niks nuttig kon aanvangen, de voorbije weken zijn een echte hel geweest. Nu heb ik net het hele topic nagelezen en zie dat ik vrij bot en nog scherp door de bocht kwam met men hele verhaal, men excuses hiervoor. Voor zij die het zich afvragen de honden hebben wel salmonella gehad, na 2 dagen diaree en een antibiotica kuurtje van een week zijn ze weer helemaal hun vrolijke zelf.( hun enthousiasme en troost meer dan ien millioen waard!!) De reptielen begonne de 2de dag nadat de honden ziek werden te sterven dus het eerste waar de da aan denkt is ook salmonella en zoals bij de meeste reptielen was het aanwezig in hun lichaam maar het was niet de doodsoorzaak. Verder moet ik nog uitleggen alle water hier in huis is leidingwater enkel voor de wasmachine en vaatwasser en 1 kraantje dat is regenwater recuperatie. Dit laatste kraantje is eigenlijk bedoelt om de tuin te sproeien dus het enige water punt in huis waar ik een tuinslang kan aansluiten, dat ik helaas gebruikte omdat mijn reptielenkamer op zolder is. Het enige wat ik nu nog heb is 1 Argentijnse teju waar ik natuurlijk alle moeite van de wereld voor ga doen om hem/haar nog zolang mogelijk proberen bij t houden. Of ik ooit nog terug dieren bij koop weet ik nog niet maar als ik de foto's van Renske bekijk weet ik dat ik er ooit toch weer terug ga dromen maar voorlopig blijft het bij 1tje. Nogmaals bedankt iedereen, ik blijf zeker nog actief op het forum.

Groetjes Yoeri
dyoerixl
Newbie
Newbie

Berichtdoor Doris » 02 Apr 2013 22:51

Je bottigheid is mij niet zo opgevallen hoor en jeetje het is allemaal ook niet niks, dus begrijp ik wel dat je niet even vrolijk alles neertypet.
Hoop dat je Teju deze ellende ontspringt en dat je uiteindelijk de moed weer vat om naar nieuwe dieren te kijken.

Ik denk dat dat beter is dan te stoppen na een fout, omdat je er anders altijd een naar gevoel aan over houdt, terwijl daar veel meer zorg en toewijding tegenover staat die je gegeven hebt.
Maar neem je tijd, gelukkig heb je je honden, zo te horen een hele troost :)
Sterkte man!
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Sssander » 03 Apr 2013 10:41

Veel sterkte gewenst, ook met de teju...
Sssander
Hero Member
Hero Member

Terug naar Medisch