Medisch

lichtelijke zorgen om baardagaam

Stel hier vragen met betrekking tot ziekte en gezondheid van de dieren. N.B.: Raadpleeg bij duidelijke ziekteverschijnselen altijd een dierenarts die verstand heeft van reptielen en amfibieën!

lichtelijke zorgen om baardagaam

Berichtdoor taker1987 » 01 Aug 2013 22:16

sinds gister is Dino een baardagaam van 2 jaar bij mij komen wonen , is hand tam,

heb vandaag sla gekocht en krekels ,

dino heeft nog niet gegeten , en heeft nog een grijs/zwart baardagaam , ook sinds vanavond als hij ligt , dan beweegt hij met z'n kontje heen en weer ( paar seconden ) of trappelt met z'n achterpoten een beetje , is dit normaal of is er iets met mijn schatje aan de hand ?? kon hier niks over op internet vinden helaas .

hopelijk is er niks met Dino aan de hand en moet hij gewoon wennen aan de nieuwe omgeving .
taker1987
Newbie
Newbie

Re: lichtelijke zorgen om baardagaam

Berichtdoor VieF » 04 Aug 2013 07:29

Hoi,

Een zwarte baard krijgen ze in het paarseizoen, maar volgens mij ook bij stress.
Misschien moet hij gewoon even wennen. Kn je vertellen hoe je hem gehuisvest hebt?
Grootte van het terrarium, welke lampen, welke temperatuur enz.

Groetjes Vief
VieF
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor taker1987 » 05 Aug 2013 08:52

heb gister foto,s geplaatst in even voorstellen , daar te horen gekregen dat de bak groter moet (dus ga zo spoedig mogelijk een nieuwe bak aanschaffen )

over zijn gezondheid : hij is hier nu sinds woensdag en heeft de eerste dagen niks gegeten , gister begon hij dan toch eindelijk aan zijn eerste motlarvje en die had hij smakkelijk op , toen ik een 2 wou geven deed hij z'n ogen dicht dus heb die in z'n bak gelegd maar die lag er later nog , nu heeft hij net 1 mot larf op en een paar stukjes sla , . dus het gaat de goede kant op met m'n ventje :mrgreen: nu nog een grote bak en meneertje is helemaal happy .

hij poept of piest echt veel . paar keer op een dag.

temteratuur is savonds/snachts tussen de 20 en de 27 graden ,
overdag 30 tot 40 graden ,

fijne dag allemaal :greetings-wavegreen:
taker1987
Newbie
Newbie

Berichtdoor VieF » 05 Aug 2013 19:23

40 graden vind ik persoonlijk een beetje te warm.
Tussen de 30 en 35 graden op de warmste plek is prima, minimaal 20 graden op de koudste plek (overdag).
VieF
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Phantom » 05 Aug 2013 20:02

Alleen de warmte plek waar en spot hangt mag boven de 35 graden uitkomen.

De rest van het terra moet en temperatuur rond de 30 graden hebben, en het koele gedeelte rond de 25 graden. En zeker niet lager dan 20.

Heb je de juiste verlichting ?, UV lamp.

Sla heeft erg weinig voedingswaarde voor en baardagaam, het is beter andijvie of paksoi te geven.

Bepoeder je de voedingsdieren of/en de sla ook met vitaminen ??.
Phantom
Newbie
Newbie

Berichtdoor gerard » 05 Aug 2013 20:03

Een hotspot mag voor een baardagaam gerust 40-50 graden zijn. Maar het nadeel aan een te kleine bak is dat de rest van de bak dan ook heel warm is.
In een terrarium moet je altijd een temperatuur gradiënt bieden, tussen welke temperaturen dat hoort te liggen voor een baardagaam kan ik je niet vertellen.
Dat zul je toch van mensen met verstand van baardagamen moeten horen, of op moeten zoeken op het forum.
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor Phantom » 20 Aug 2013 21:45

Aan te raden is toch wel en verschil van 4 a 5 graden met de warme kant die rond de 30-32 graden mag/moet zijn.

Waarbij het s'avond's nog iets koeler mag zijn, zoals kamer temperatuur.
Phantom
Newbie
Newbie

Terug naar Medisch