Medisch

onze eerste baardagaam 4maand oud eet niet

Stel hier vragen met betrekking tot ziekte en gezondheid van de dieren. N.B.: Raadpleeg bij duidelijke ziekteverschijnselen altijd een dierenarts die verstand heeft van reptielen en amfibieën!

onze eerste baardagaam 4maand oud eet niet

Berichtdoor catrionavv » 30 Sep 2013 18:44

Hallo, we hebben nu een week een baardagaam mannetje van 4 maand en hij eet niet veel. Een blaadje rucola en niet meer. Zie wel dat hij sinds gisteren aan het vervellen is. We zetten hem nu elke dag 5min in een badje maar eten doet hij nog steeds niet. Voor de rest is hij wel redelijk actief. Iemand enig idee om hem te laten eten?
catrionavv
Newbie
Newbie

Re: onze eerste baardagaam 4maand oud eet niet

Berichtdoor Renske » 30 Sep 2013 21:05

Mestonderzoek laten doen?
Wat voor uvb lamp gebruik je?
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor VieF » 30 Sep 2013 21:07

Hoi,

Eet hij al 4 maanden zo weinig??
Kun je wat vertellen over de huisvesting? Hoe groot is je terrarium, welke lampen en temperaturen? Hoe is de ontlasting?
Ik zou hem even laten testen bij een reptielenarts als ik jou was.
VieF
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor catrionavv » 30 Sep 2013 22:06

Hey bedankt voor jullie reactie. Terrarium hebben we nog geen 2 weken en lampen zijn er dan ingestoken door winkeleigenaar. Lengte terrarium is 80 cm en hoogte 60 cm. Warmtelamp is 50 watt en uvb lamp. Ontlasting is goed en ik weet niet of hij goed at of niet want hij we hebben hem nog maar 2 weken.
catrionavv
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 30 Sep 2013 22:16

catrionavv schreef:Hey bedankt voor jullie reactie. Terrarium hebben we nog geen 2 weken en lampen zijn er dan ingestoken door winkeleigenaar. Lengte terrarium is 80 cm en hoogte 60 cm. Warmtelamp is 50 watt en uvb lamp. Ontlasting is goed en ik weet niet of hij goed at of niet want hij we hebben hem nog maar 2 weken.

Ik zou de uvb lamp vervangen doort een goede uvb lamp. Spaarlampen geven amper uvb af. 50watt lijkt me ook te koud dus dat kan ook reden zijn dat hij slecht eet. Het terraruim moet wel echt een stuk groter.

Wat ik zou doen:
- Koop een solar raptor uvb lamp. Www.reptielenlampen.nl . Weet je niet welke? Stuur ze een email. (Bright sun uv en powersun zijn ook goed genoeg)
- Breng een beetje verse poep naar de dierenarts voor een mestonderzoek.
- Koop een groter terrarium.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor catrionavv » 01 Okt 2013 09:33

Hoe groot moet een terrarium zijn voor 1 baardagaam? Heb hier weinig verstand van ;-)
De eigenaar zei dat een lamp van 50 watt volstond en uvb lamp is 26 watt 10.0 uvb geen idee of dat goed genoeg is. Vanavond nemen we hem is mee naar dierenarts dus ik hou jullie op de hoogte ;-)
catrionavv
Newbie
Newbie

Berichtdoor catrionavv » 01 Okt 2013 22:47

Alles is in orde met beestje! Morgen warmte lamp vervangen en dan moet het in orde komen volgens DA.
catrionavv
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 02 Okt 2013 04:22

catrionavv schreef:Alles is in orde met beestje! Morgen warmte lamp vervangen en dan moet het in orde komen volgens DA.

De uvb lamp moet ook vervangen worden. Die is niet goed.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor catrionavv » 02 Okt 2013 10:04

Volgens DA wel goede uvb lamp , mag niet te sterk zijn volgens hem als het op korte afstand hangt.
Hoeveel watt moet een uvb lamp hebben als ze ongeveer 30 cm van grond hangt
catrionavv
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 02 Okt 2013 11:14

catrionavv schreef:Volgens DA wel goede uvb lamp , mag niet te sterk zijn volgens hem als het op korte afstand hangt.
Hoeveel watt moet een uvb lamp hebben als ze ongeveer 30 cm van grond hangt

De dierenarts heeft er blijkbaar weinig verstand van. Ik zou eerst een groter hok kopen en dan een bijpassende uvb lamp. Zoeg dat het verblijf hoog genowg is dat de afstand tussen hwt dier en de lamp minimaal 30cm is.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Terug naar Medisch