Medisch

Ziek wateragaampje

Stel hier vragen met betrekking tot ziekte en gezondheid van de dieren. N.B.: Raadpleeg bij duidelijke ziekteverschijnselen altijd een dierenarts die verstand heeft van reptielen en amfibieën!

Ziek wateragaampje

Berichtdoor poopziej » 17 Nov 2013 21:37

Hallo

Mijn naam is Kelly en ik ben nieuw op het forum.
Mijn vriend en ik hebben sinds enkele maanden 2 wateragaampjes.
Tarzan & Jane :icon-smile:
We hebben ze geadopteerd van iemand die er wegens tijdgebrek niet meer voor kon zorgen en ons leek het superleuk om voor deze diertjes te zorgen. Ook al kenden we er nog niets van. Maar jammergenoeg hebben we een serieuze miskoop gedaan...

Ze zijn heel tam, misschien een beetje té tam.
Ons vrouwtje is een beetje te mager, maar voor de rest redelijk gezond.
In tegenstelling tot ons mannetje... Hij heeft een 10-tal breuken in zijn staart door calciumtekort, hij is heel donker en mager (ik kan zijn ribbetjes tellen), hij mist 1 volledige teen en een nageltje van een andere teen.
En zijn achterste pootjes zien er de laatste tijd gespikkeld uit.
(ook slaapt hij bijna elke nacht onder water, is dit normaal? ??? )

Ze hebben nooit groenten en fruit leren eten en willen er nu ook niets van hebben.
Wel hebben we van de dierenarts calcium en vitaminen voor in het voer en in het water.

Tot overmaat van ramp heeft onze tarzan sinds een paar dagen ook iets aan zijn linkeroog. Er zit precies een waas op, waardoor hij niet meer echt met zijn oog knippert, maar het precies wegdraait. Vandaag deed hij het zelfs vaak dicht terwijl zijn andere oog open was.

Is er iemand die ons raad zou kunnen geven met een of meerdere van onze problemen?
Ze zijn nog maar 2 jaar en een beetje en hoewel het 2 sukkeltjes zijn willen we ze toch nog graag een mooi lang leven geven.

Alvast heel erg bedankt !!! :D

Groetjes Bart & Kelly
poopziej
Newbie
Newbie

Re: Ziek wateragaampje

Berichtdoor barry » 18 Nov 2013 12:24

om jullie meer info en tips te kunnen geven zou het handig zijn om een aantal foto's van de dieren hier op het forum te plaatsen.
ook zou ik graag foto's zien van het terrarium.
verdere gewenste info is:
- afmetingen van het terrarium en de waterbak?
- welke verlichting is er aanwezig?
- UV lamp aanwezig?
- temperaturen in het terrarium, onder de lampen, van het water en in de koudste hoeken?
- welke voeding eten ze wel?
- heeft de dierenarts toevallig ook een mest onderzoekje gedaan bij beide dieren?
Gebruikers-avatar
barry
Hero Member
Hero Member

Re: Ziek wateragaampje

Berichtdoor VieF » 18 Nov 2013 18:33

Zit de waas op het oog of in het oog? Kan een slechte vervelling zijn, ontsteking, las ogen door verkeerd geplaatste uv-lamp misschien zelfs?
VieF
Teamlid
Teamlid

Terug naar Medisch