Medisch

Mijt

Stel hier vragen met betrekking tot ziekte en gezondheid van de dieren. N.B.: Raadpleeg bij duidelijke ziekteverschijnselen altijd een dierenarts die verstand heeft van reptielen en amfibieën!

Mijt

Berichtdoor cindy » 16 Feb 2007 01:48

Dit is een van die ongenode gasten....( op arme lady me tijgertje)het lijkt me misschien handig om hier te vertellen hoe jij er vanaf bent gekomen ... en welke opties er allemaal zijn ?ik heb al van alles geprobeerd mijten zakjes , frontline , sebacil ... In mijtenzakjes zitten ( waarschijnlijk ) stukjes honden/kattenvlooienband in , daar heb ik foto's van die kan/zal ik later erbij zetten.Je moet deze ophangen in je terra, het heeft me goed geholpen ,maar na een tijd lijkt het wel of ze er immuun voor worden... sebacil heeft me niet geholpen ( jammer genoeg want is best chemisch spul en dat voor niets )en frontline weer wel...tot nu toe alles weg !ik heb daar een gebruiksaanwijzing van gekregen voor reptielen van marja kikook die zal ik hier nog zetten .
Laatst gewijzigd door cindy op 16 Feb 2007 01:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
cindy
Hero Member
Hero Member

Mijt

Berichtdoor Bart H » 16 Feb 2007 01:50

Ik heb luizenspray voor mensen gebruikt en dat ging perfect. Verder op kranten gezet en alles met dettolwater goed uitgekuist
Bart H

Mijt

Berichtdoor cindy » 16 Feb 2007 01:52

luizen spray ? dat werkte ? tjee dat word mijn volgende probeersel( zou ik het terug krijgen ...)
Gebruikers-avatar
cindy
Hero Member
Hero Member

Mijt

Berichtdoor Bart H » 16 Feb 2007 01:53

Ja ik had ooit eens gelezen dat die spray hielp. Dus had ik het getest en ik ben er volledig vanaf.
Bart H

Mijt

Berichtdoor gewoon_rik » 16 Feb 2007 02:04

Vroeger hadden mijn leguanen ook weleens mijt... dit heb ik altijd behandeld met frontline en ze hebben het nooit meer gehad!Bij mijn slangen heb ik nog niks opgemerkt van mijt... Ik draag dan ook al meer dan een jaar geen bril meer terwijl dat echt nodig is biggrin.gifmvg,Rik
gewoon_rik

Mijt

Berichtdoor evelien » 16 Feb 2007 09:06

ik heb er hier een keer 1 van af geholpen met zeepsop (gewoon water en daar beetje afwasmiddel in) kost wel meer tijd want je moet hem elke dag/2 dagen badderen erin voor een paar weken. (zodat je ook alle eitjes die uitkomen hebt, die gaan nl niet dood hierdoor)ik zie je dat zomaar niet doen met een tijgerpython maar voor de kleinere kan het handig zijn als je geen heel chemische middelen wilt gebruiken.terra heb ik dichtgetaped op zolder gezet zodat die mijten uiteindelijk ook doodgegaan zijn doordat ze geen eten meer hadden (zonder te eten kunnen ze zich niet voortplanten)
evelien
Hero Member
Hero Member

Mijt

Berichtdoor snakeparadise » 16 Feb 2007 09:22

een lauw bad geven en daarna met frontline behandelen.de terra waar het in zat ook zeer goed reinigen ,alles eruit incl.kurkwanden en zo,daarna verse kranten erin(kunnen mijten ook niet tegen) en licht sprayen met frontline,na een 30 minuutjes de slang er weer in met een klein waterbakje.dit werkt goed en met beetje inzet binnen een week al verlost van het kwade en uiteraard de slangen apart zetten als mogelijk islet wel op de hoeveelheid die je gebruikt.groeten kars & linda
Laatst gewijzigd door snakeparadise op 16 Feb 2007 09:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
snakeparadise
Hero Member
Hero Member

Mijt

Berichtdoor boidae » 16 Feb 2007 10:17

Alsenkruid is ook een prima verjager van mijt zowell te koop als plantje en in capsules deze breek je open en doe je door je bodem bedekking,in een stukje panty of thee zakje gaat ook.Het plantje kun je gewoon of drogen of zo in je ruimte zetten.Eucaliptes schijnt ook heel erg goed te werken maar heeb daar nog niet zoveel ervaring mee gezien ik hier in geen jaren meer mijt heb gehad.
boidae
Hero Member
Hero Member

Mijt

Berichtdoor Jakko » 18 Feb 2007 14:56

De Roxasect-cassette werkt geweldig, is bij biv. het kruidvat of een andere drogist te krijgen en kost maar zo'n E 4,--Kijk ook eens op het stukje dat ik op mijn site heb staan tav. mijt:http://members.chello.nl/j.broersma/blo ... frames.htmJakko
Laatst gewijzigd door Jakko op 18 Feb 2007 14:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
Jakko

Mijt

Berichtdoor JKreptiles » 18 Feb 2007 17:55

de laatse jaren gelukkig geen mijt meer gehadvoorheen gebruikte ik altijd frontlinedier lichtjes inspuiten en de kranten ook goed inspuiten
Gebruikers-avatar
JKreptiles
Sr. Member
Sr. Member

Mijt

Berichtdoor Michel » 18 Feb 2007 18:53

Ik zweer bij roofmijten!! (te bestellen op www.refona.nl)De laatste keer dat ik last had van bloedmijten bij mijn slangen heb ik deze roofmijten gebruikt. Na een paar weken was er geen bloedmijt meer te bekennen.Het is een biologisch bestrijdingsmiddel dus het heeft nooit nadelige gevolgen voor je reptielen.Frontline is chemisch en kan bij verkeerd gebruik wel schadelijk zijn voor je reptielen.Dit was voor mij de reden om roofmijten te gebruiken.
Michel

Mijt

Berichtdoor cindy » 20 Feb 2007 13:41

heya , even een vraagje , lijkt het jullie mogelijk dat we mijt krijgen door onze prooidieren ???kan een prooidier tijdelijk gastheer zijn van mijten ? we hebben nu toch redelijk vaak mijt achtereen volgens gehad en ik ben het zat
Gebruikers-avatar
cindy
Hero Member
Hero Member

Mijt

Berichtdoor evelien » 20 Feb 2007 14:31

volgens mij kan dat wel. ik heb ook al eens pinkies gehad via de leverancier die mijten op zich hadden.is vervelend dat je er zo mee blijft zitten.
evelien
Hero Member
Hero Member

Mijt

Berichtdoor david29 » 20 Feb 2007 15:58

ik gebruik sla-olietot op heden altijd goed mee geholpen geweestde mijten blijven plakken en verdrinkende bodembedekking eruit en op de bodem gewoon met een doekje insmeren,nieuwe bodembedekking erop, blijft echt lang hangen, dus eventuele mijten die nog moeten uitkomen zijn dan ook meteen bestreden.ik heb ooit eens gelezen dat niet iedereen het hiermee eens is, maar zoals ik al zei, nooit problemen mee gehad.met één dopje doe ik heel het terrarium, goedkoop en effectiefgrtz
david29

Mijt

Berichtdoor martijn & Sonja » 20 Feb 2007 16:19

Bio-kill echt superspul en geen schadelijke stoffen voor de slang.
martijn & Sonja

Mijt

Berichtdoor gerard » 20 Feb 2007 17:16

QUOTE (cindy @ 20 February 2007, 01:41 PM)
heya , even een vraagje , lijkt het jullie mogelijk dat we mijt krijgen door onze prooidieren ???kan een prooidier tijdelijk gastheer zijn van mijten ? we hebben nu toch redelijk vaak mijt achtereen volgens gehad en ik ben het zat
De mijten die op voedseldieren zitten zijn heel anders dan die op reptielen zitten.Aangezien je zegt dat je redelijk vaak achtereen mijten gehad hebt, denk ik dat je ze gewoon niet goed bestreden hebt. Of te vroeg gestopt bent met bestrijden (niet alle eitjes uitgekomen)Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Mijt

Berichtdoor cindy » 21 Feb 2007 20:57

Ik zet het ook maar even hier ...Dit heb ik van Marja Kik in een mail verzonden gekregen ....misschien wel handig .Mijten bestrijdingsplan:1. De dieren wegen, en behandelen met Frontline spray op basis van lichaamgewicht. Amerikanen geven voor dieren zwaarder dan 500 gram: 6x pompen per kg. Voor dieren onder de 500 gram moet de Frontline verdund worden 1:1, dus 0,5 ml Frontline en 0,5 ml alcohol. Van deze oplossing (goed schudden) 0,1 ml per 20 gram dier. Het dier enkele uren op een andere warme, goed geventileerde plek leggen. Eventueel na 4 weken herhalen. Voor de kleine dieren is het handig als je de benodigde hoeveelheid Frontline op een wegwerphandschoen spuit en ze daarmee inwrijft (je kunt ook wattenstaafjes, wattenschijfjes of iets dergelijks gebruiken). Bij de slang mogen de ogen ook mee behandeld worden want die zijn bedekt met een doorzichtige huidschub, bij hagedissen dus niet. Zorg dat ze het niet in de bek krijgen.2. De terraria volledig leeg halen (ook de waterbak). Dus ook een aanwezige kurken achterwand verwijderen.3. De dieren in een schone, aparte voldoende verwarmde, goed geventileerde plek leggen.4. terraria huishoudelijk reinigen, eventueel desinfecteren, uitgebreid spuiten met een larven en vlooien dodende spray (ook de naden en kieren).5. Goed ventileren! voordat de dieren er weer in terug gaan.6. De stappen 2 t/m 5 indien nodig elke 9 dagen herhalen. ZORG DAT DE DIEREN DAN OP EEN ANDERE PLEK ZIJN!!
Gebruikers-avatar
cindy
Hero Member
Hero Member

Mijt

Berichtdoor cindy » 21 Feb 2007 20:59

En deze ook : Het onderstaande deel is door een vriend van mij ( van Marja ) gebruikt:Alternatief voor spray voor het terrariumVan Bayer iseen product in de handel, het heet Baygon Genius ({HYPERLINK"http://www.baygon.com/products-e/fliegend-e/genius-e.html"}http://www.baygon.com/products-e/fliegend-e/genius-e.html/en is een elektrischeverstuiver tegen muggen. Ik heb deze verstuiver een aantal dagen latenwerken in een afgesloten terrarium (met schildertape en daaroverheenbruin tape zijn alle openingen dichtgemaakt; het schilderstapevoorkomt resten van het bruine tape; het bruine tape is luchtdicht).Natuurlijk zijn de dieren tijdens de behandeling niet in het terrariumaanwezig maar in een quarantaine bak. Na de behandeling heb ik hetterrarium laten luchten, en zo veel mogelijk schoongemaakt met water.Ik heb dit produkt gebruikt omdat ik niet aan de Vaponastrips konkopen. Het produkt van Bayer bevat ook een zenuwgif (een krekel die iktijdens de behandeling in het terrarium had losgelaten legde binnen 10minuten het loodje). Sinds de gecombineerde behandeling met Frontlineen Baygon Genius heb ik geen bloedmijt meer (terug) gehad.En deze...Een andere slangenliefhebber heeft het volgende toegepast.Het gaat hier om de roofmijt(hypoaspis milis). Deze mijten eten andere mijten en bodemdieren en hun larven. Als de roofmijt geen voedsel meer kan vinden dan eet deze zijn eigen soort op. Deze mijten zijn te bestellen bij intra tuin of bij www.koppert.nl , Op deze site kun je lezen waar de hypoaspis milis effectief voor is. Het beste effect heeft het als natuurlijk eerst de bak verschoond is om de meeste parasieten te verwijderen.De roofmijt is meer bedoeld om de achtergebleven parasieten en hun larven te verwijderen. www.refona.nlgrMarja Kik
Gebruikers-avatar
cindy
Hero Member
Hero Member

Mijt

Berichtdoor Gijs » 21 Feb 2007 21:04

ROOFMIJT ! ! !Ik heb het zelf nog niet gebruikt, maar een vriend van me had last van mijt in zijn bakken.Hij had er roofmijt ingezet, Dutchy's of zo, en dat schijt erg goed te werken.Nogmaals, dit zijn niet mijn eigen ervaringen.
Gebruikers-avatar
Gijs
Hero Member
Hero Member

Re: Mijt

Berichtdoor francis » 27 Mei 2013 21:38

hey

ik vind de tips allemaal geweldig,
ik heb zelf het beest behandeld met mite off van ZooMed,
en de achterwand er mee ingespoten. Die heb ik daarna helemaal ingepakt met vochtige kranten.
Zand is de vriezer in gegaan, en de rest van de spullen uitgekookt met bleek(heb mijn badkuip een dagje in gebruik genomen voor het spul)
Daarna alles nogmaals goed schoongemaakt met schoon water.

Ik heb echter een ingebouwde achterwand, piepschuim, tegellijm, verf....
ik kreeg daarom de tip om Beophar 404 omgevingsspray voor vogels te gebruiken.
Nadeel is dat King dan twee dagen uit zijnbak moet blijven, de dampen zijn te heftig voor hem.
Morgen ga ik dat toepassen.

Ik hoorde van een andere jongen iets over een anti-insecten box, die een geur afgeeft die die beesten haatte. Kwam bij de kruidvat vandaan, maar die meiden hadden er nog nooit van gehoord.
Iemand een idee?

En heeft er iemand nog tips voor mijn achterwand? ik heb niet zon breed budget, dus als ik hem niet mijtvrij kan krijgen heb ik een probleem....
francis
Newbie
Newbie

Berichtdoor gerard » 28 Mei 2013 04:41

Dat bakje bij de kruidvat zal een roxasect mottencasette zijn. Dat is zeer zeker een goede oplossing voor je bak. Maar ik zou het dier er wel uithalen als je de bak daarmee (ook met andere spullen) gaat behandelen.

Vergeet niet dat mijten ook eitjes leggen, dus na 14 dagen zeer zeker de behandeling herhalen. Ik persoonlijk had het zand en dergelijke weggegooid.

Wij behandelen onze dieren als ze bloedmijt hebben met anti vlooien shampoo voor honden. Doe een beetje op een nat washandje en laat dat schuimen, smeer daar het dier mee in. Smeer daarna de bak ermee in (vooral de naden en kieren) En herhaal dit 3 keer elke 10-14 dagen.
Wij zijn nu al een paar jaar mijt vrij, dus deze methode werkt zeer zeker.

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor francis » 01 Jun 2013 20:32

ik neem aan dat je met die 3 keer per 10 dagen bedoelt: tot de mijt weg is?
de wand met shampoo doen gaat denk ik lastig, gezien de structuur. Al heb ik de indruk dat die dankzij de Beopar spray wel al mijtvrij is.
Zat er inderdaad wel aan te denken om hem met anti vlo te behandelen, maar ze zitten vooral in z'n baard, oren, bij z'n oog en anus. Kan ik(met een wattenstaafje oid) het daar ook veilig voor gebruiken?
francis
Newbie
Newbie

Berichtdoor gerard » 01 Jun 2013 21:30

Met de 3 keer per 10 dagen bedoel ik elke 10 dagen behandelen en dat 3 x. Dus na 30 dagen ben je klaar met behandelen. Je moet nooit de fout maken te denken dat na 1 behandeling alles weg is, dan ben je over een maand (misschien 2-3) weer aan het behandelen.

Hoe je het bij ogen en dergelijke weghaalt weet ik niet, maar wij smeren gewoon het hele dier in met dit goedje behalve de bek en ogen. Dan kan een mijt nog geen mm lopen en gaat hij dood, doe dat dan 3 keer (in die 30 dagen) en je kan zeker zijn ervan af te zijn.

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor francis » 10 Jul 2013 21:27

Hoi Gerard,

op jouw advies King nog even uit de bak gehouden.
Mijn bloedmijt lijkt bijna niet weg te willen met mite-off,
werd wel steeds minder maar zag toch zo nu en dan nog wat.
De bak is absoluut mijt-vrij.
Deze week arriveert voor de zekerheid mijn roofmijt, wil echt 100% zeker weten dat hij schoon is.

Iedereen bedankt voor de tips!

mijn formule is nu: inhoud uitkoken, bak met 404 spray en het beest met roofmijt.
Top!
francis
Newbie
Newbie

Terug naar Medisch