Caresheets

Caresheets gaan op de schop.

Caresheets gaan op de schop.

Berichtdoor jfk » 10 Feb 2011 21:12

Zoals jullie wellicht al gezien hebben zijn de caresheets niet geweldig door de verhuizing heen gekomen.
Elke caresheet is nu 1 lap opeenvolgende tekst.
Bovendien zijn veel caresheets totaal verschillend van opbouw,wat niet meewerkt aan de duidelijkheid.

Wat is de bedoeling?

*Elke caresheet word opnieuw opgesteld naar het voorbeeld van Lacerta.
De inhoud van de caresheet zal aangevuld worden met de nuttige informatie uit het desbetreffende topic.

*De caresheets van Lacerta zullen toegevoegd worden aan deze lijst.

*Er zal een voorbeeld caresheet komen die mensen kunnen gebruiken als leidraad voor het maken van caresheets.

*de caresheets zullen na plaatsing gesloten worden,de eventuele opmerkingen/aanvullingen kunnen doorgegeven worden aan het team waarna deze na beoordeling al dan niet zullen worden toegevoegd.

Op deze manier zullen we een grote lijst krijgen van caresheets met een gelijke opzet wat voor iedereen plezieriger en makkelijker zal lezen.
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Re: Caresheets gaan op de schop.

Berichtdoor Blaze » 10 Feb 2011 22:52

Ben benieuwd!

Hoop dat de onderlinge controle groot zal zijn op een zo'n volwassen mogelijke manier.
Dat levert alleen maar betere caresheets en dus een betere database op!
Gebruikers-avatar
Blaze
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Doris » 10 Feb 2011 23:07

Goede zaak, caresheets waar je iets aan hebt! :)
Die over langstaarten bestaat al bij lacerta, heb hooguit een paar aanvullingen volgens mij! :)
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor theo » 11 Feb 2011 06:43

Krijgen we straks dus drie verschillende care-sheets.

Die van het PVH, LICG en dan ook van Lacerta en dat terwijl die van het LICG hoogstwaarschijnlijk bij verkoop van dieren verstrekt gaan worden door de winkeliers.

Vind het een gemiste kans om alles te integreren en één standaard care-sheet van te maken.
theo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor jfk » 11 Feb 2011 07:16

Die van het PVH, LICG en dan ook van Lacerta

Jij bent er niet mee bekend dat Lacerta al geruime tijd caresheets heeft?
Dus we krijgen niks maar die zijn er al.
Wij passen onze caresheets aan aan die van Lacerta,vrij logisch lijkt me.

En als er al een taak ligt 1 uniforme caresheet te maken voor alle partijen,dan ligt die taak zeker niet bij ons.
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor theo » 11 Feb 2011 09:06

jfk schreef:

Die van het PVH, LICG en dan ook van Lacerta

Jij bent er niet mee bekend dat Lacerta al geruime tijd caresheets heeft?
Dus we krijgen niks maar die zijn er al.
Wij passen onze caresheets aan aan die van Lacerta,vrij logisch lijkt me.

En als er al een taak ligt 1 uniforme caresheet te maken voor alle partijen,dan ligt die taak zeker niet bij ons.

Is dit niet het Lacerta forum?

Is dit niet een onderdeel van Lacerta?

Is het niet aan Lacerta om mee te ijveren naar één standaard care-sheet?
theo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Eric » 11 Feb 2011 09:20

Belangrijkste wat mij betreft;
dát de caresheets uit eigen ervaring geschreven worden, dat ze aangevuld&verbeterd worden door andere ervaringsdeskundigen op dat vlak.

In welk format/opzet/layout dat gebeurd kan mij gestolen worden.
Dat kan later altijd nog overgegoten en veranderd worden.

Wat is nou eigenlijk hetgeen je aan wilt geven Theo?

Dat we dit forum niet kunnen gebruiken om leden te vragen mee te schrijven aan een zo volledig mogelijk "kenniscentrum", of dat het makkelijker zou zijn als we daarvoor één format/opzet gebruiken? Of heb je nog een andere beweegreden?
Gebruikers-avatar
Eric
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor BertS » 11 Feb 2011 09:33

Ik vind het alleen maar goed dat de care-sheets op de schop gaan. Informatie verstrekking moet namelijk prioriteit nr.1 zijn!

Dat deze sheets nou een iets andere opzet kunnen krijgen dan die van andere zie ik geen probleem in. Goede care-sheets van verschillende organisaties zijn (afgezien van de eventuele opmaak) in grote lijnen vrijwel gelijk.

theo schreef:terwijl die van het LICG hoogstwaarschijnlijk bij verkoop van dieren verstrekt gaan worden door de winkeliers.

Dan mogen die ook wel even goed nagekeken worden dan, zijn ook niet helemaal foutloos.

Maar goed dat is een andere discussie...
Gebruikers-avatar
BertS
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor theo » 11 Feb 2011 09:54

Eric schreef:Belangrijkste wat mij betreft;
dát de caresheets uit eigen ervaring geschreven worden, dat ze aangevuld&verbeterd worden door andere ervaringsdeskundigen op dat vlak.

In welk format/opzet/layout dat gebeurd kan mij gestolen worden.
Dat kan later altijd nog overgegoten en veranderd worden.

Wat is nou eigenlijk hetgeen je aan wilt geven Theo?

Wat ik bedoel is dat er al duizend en één care-sheets op het internet gepubliceerd zijn en elke hobbyist en vereniging zegt mijn manier van houden is het beste, verzamel al die goede care-sheets en maak daar één van en breng die uit op een manier dat elke beginner hem krijgt, bij dierenwinkels, handelaren en kwekers en maak er voor heel Nederland één uniforme care-sheet hebben per dier, een geelwang van een Lacerta lid heeft geen andere huisvesting nodig dan die van een lid van het NBSV of van een koper in de dierenwinkel.

Dat we dit forum niet kunnen gebruiken om leden te vragen mee te schrijven aan een zo volledig mogelijk "kenniscentrum", of dat het makkelijker zou zijn als we daarvoor één format/opzet gebruiken? Of heb je nog een andere beweegreden?

Het forum is al een groot kenniscentrum maar het is ook de spreekbuis van de leden van het forum die hun mening mogen geven omtrent bepaalde zaken bij Lacerta.

Nogmaals, tegen het verzamelen van info om goede huisvestingsrichtlijnen te schrijven ben ik absoluut niet op tegen maar om het geheel weer versnipperd per vereniging, club, stichting of wat voor instantie dan ook weer op internet te zetten heb ik mijn bedenkingen bij en zijn zeker de dieren niet mee geholpen door alle verschillen.

Ik roep dus Lacerta op om samen met het LICG, st. Herpetofauna, NBSV, PVH, één standaard care-sheet te maken per diersoort, niets meer en niets minder.
theo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Blaze » 11 Feb 2011 11:37

Oke,en wie bepaalt dan dat deze caresheets kloppen?
Waar ligt de eindverantwoordelijkheid dus?
Gebruikers-avatar
Blaze
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor theo » 11 Feb 2011 12:00

Blaze schreef:Oke,en wie bepaalt dan dat deze caresheets kloppen?

LICG, st. Herpetofauna, NBSV, PVH, Lacerta
theo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Doris » 11 Feb 2011 12:24

Het is inderdaad best een idee om dat allemaal gelijk te trekken. Maar dan moet er wel materiaal zijn en is het wel zo handig dat alle caresheets op lacerta dezelfde soort opzet hebben. Zoals Eric al zei zjn ze niet nieuw maar wordt er 1 format van gemaakt.
De caresheets van LICG zijn ook nog niet allemaal op orde, en een forum lijkt me de beste plek om inhoud te bespreken. Ik vind het trouwens nog steeds jammer dat LICG bij gebrek aan materiaal toch caresheets plaatst die niet kloppen, maar daar kan dan eventueel wat aan gedaan worden.
Jou suggestie zou dus mooi zijn voor een nieuw topic Theo!
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Blaze » 11 Feb 2011 12:31

theo schreef:

:-\

Dat word flink moeilijk!

Iedereen moet het eens zijn dus?Klinkt goed,maar denk dat het in de praktijk te moeilijk is Theo..
Gebruikers-avatar
Blaze
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor theo » 11 Feb 2011 14:01

Blaze schreef:
theo schreef:

:-\

Dat word flink moeilijk!

Iedereen moet het eens zijn dus?Klinkt goed,maar denk dat het in de praktijk te moeilijk is Theo..

Zal makkelijker worden als allen eerst is samen aan één tafel gaan zitten en het bespreekbaar maken.
theo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor GerritH » 11 Feb 2011 15:17

De situatie is nu dat caresheets voor reptielen bijvoorkeur geproduceerd worden door de houders en dat er een beoordeling plaatsvindt door de leden van de werkgroep R&A van het PVH. De Caresheets van het LICG zijn op dit moment bagger, maar het is de bedoeling dat het PVH de content aan gaat leveren voor die caresheets.
Ik zou er erg voor zijn (maakt mijn werk namelijk makkelijker) om voor de caresheets aan te sluiten bij de GGP (gids goede praktijken) van het PVH, Ik zal wel een aantal voorbeelden opduiken.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Blaze » 11 Feb 2011 16:42

Voor de voor de hand liggende dieren zal dit allemaal niet veel problemen opleveren denk ik.Maar ik weet bijna wel zeker dat er slangensoorten zijn waar zelfs ik ("de nobody") meer over kan vertellen dan wie dan ook van het LICG, st. Herpetofauna, NBSV, PVH of Lacerta.
En dan stel ik nog eens helemaal niets voor in vergelijking tot vele andere hobbyisten,qua ervaring en expertise van onbekende soorten!
Dat valt gewoon niet te keuren lijkt me ?
Gebruikers-avatar
Blaze
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor jfk » 11 Feb 2011 18:41

Is dit niet het Lacerta forum?

Is dit niet een onderdeel van Lacerta?

Is het niet aan Lacerta om mee te ijveren naar één standaard care-sheet?

Precies klopt helemaal,vandaar ook dat we Lacerta volgen met hun caresheets.

Komt er uiteindelijk een andere versie uit,dan word het wel weer gewijzigd.
Voor nu is het zo dat onze "oude"caresheets,een mengelmoesje van stijlen en opmaken, aangepast zullen worden naar 1 opmaak,dat lijkt me toch al een ernstige verbetering,of niet?
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor kurtlippens » 11 Feb 2011 21:20

Eén overkoepelende caresheet vind ik geen goed idee, dan dreig je de conservatieve toer op te gaan, zeker als er niks gewijzigd word met nieuwe inzichten na verloop van tijd.
(Conservatieve) ideeën gebaseerd op ervaringen van één persoon zijn niet altijd als enige juist, ook al is deze persoon succesvol met zijn dieren...
Vandaar ook mijn voorkeur voor communicatie forums, caresheets staan vaak innovatie in de weg omdat ze als enige houvast aangewend worden terwijl inzichten voortdurend vooruitschrijden, ook de verzorging van mijn dieren is helemaal anders dan enkele jaren terug.
Er moet over gewaakt worden dat de verschillende visies en manieren van verzorgen gezonde discussies niet in de weg staan. Ik zou in elk geval nooit huisvestingsrichtlijnen opstellen die ook in de handel uitgedeeld worden, al zeker niet met bronvermelding (wil mijn naam bvb niet in verband brengen met wildvang !)
Zou ook nooit caresheets willen schrijven die achteraf worden aangepast.
Gebruikers-avatar
kurtlippens
Full Member
Full Member

Berichtdoor Kuno Mooren » 11 Feb 2011 21:34

theo schreef:Krijgen we straks dus drie verschillende care-sheets.

Die van het PVH, LICG en dan ook van Lacerta en dat terwijl die van het LICG hoogstwaarschijnlijk bij verkoop van dieren verstrekt gaan worden door de winkeliers.

Vind het een gemiste kans om alles te integreren en één standaard care-sheet van te maken.

Uhm Theo.....
Ik heb een JAAR!!!! geleden een caresheet geschreven voor het LICG, en 2 caresheets HERschreven,
Alle caresheets staan nu nog steeds niet opde website, moet ik het LICG nu nog serieus nemen? :(

uren aan uren tijd, zo in de prullenbak gegooit.....

voorbeeld.... op het LICG staat een stuk over Baard Agamen (wat er al jaren op staat) waar al mee begonnen word: "De standaardkleur van een baardagame varieert van lichtbruin tot grijs. Daarnaast zijn er gele, rood/oranje, rode en albino varianten."

Ik moet de eerste Albino nog tegenkomen, ben benieuwd waar ik die kan aanschaffen?
Oa ook deze sheet heb ik herschreven, maar is gewoonweg helemaal niks mee gedaan...
Kuno Mooren
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor jfk » 11 Feb 2011 23:09

theo schreef:Krijgen we straks dus drie verschillende care-sheets.

Ik heb de verschillende sites en caresheets bekeken maar afgezien van een wisselde opmaak is de informatie in principe in grote lijnen gelijk dus wat is hier eigenlijk het probleem van?
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Doris » 12 Feb 2011 02:19

Bij het LICG staat alleen al zoveel foutieve info over langstaarthagedis, dat ik graag in contact zou komen met degene die zulke ervaring met de beesten heeft. Maar goed, die discussie heb ik al eens gevoerd hier. Begin niet weer overnieuw.

Goede zaak dat alle caresheets hier een zelfde vorm en opzet krijgen.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Kuno Mooren » 12 Feb 2011 20:16

Gezien Theo niet op mijn post reageert,
plaats ik er nog maar even een rectie bij,
ik heb het LICG nog even bekeken, en de 21 sheets over reptielen,
(wat ik overigens veels te weinig vind om winkels te bevoorraden van sheets)
zijn het nog exact de zelfde 21 als die van een jaar geleden, waar ook de correcties, die door meerdere zijn gemaakt niet zijn geimporteerd.

en dan zeggen dat het LICG al zorgt voor caresheets, en dat wij de boel versnipperen?

:)) man man....
Kuno Mooren
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor theo » 12 Feb 2011 20:53

Kuno Mooren schreef:Gezien Theo niet op mijn post reageert,
plaats ik er nog maar even een rectie bij,
ik heb het LICG nog even bekeken, en de 21 sheets over reptielen,
(wat ik overigens veels te weinig vind om winkels te bevoorraden van sheets)
zijn het nog exact de zelfde 21 als die van een jaar geleden, waar ook de correcties, die door meerdere zijn gemaakt niet zijn geimporteerd.

en dan zeggen dat het LICG al zorgt voor caresheets, en dat wij de boel versnipperen?

:)) man man....

Heb even voor jou de antwoorden in dit topic zelf opgezocht:

theo schreef:

Ik roep dus Lacerta op om samen met het LICG, st. Herpetofauna, NBSV, PVH, één standaard care-sheet te maken per diersoort, niets meer en niets minder.

Dus niets LICG alleen.

Ook ik ontken niet dat het LICG een trage bezigheid is en de care-sheets beter van het internet kunnen verdwijnen.

Dat er meer mensen er ongeveer hetzelfde overdenken zoals ik mag blijken uit de post van Gerrit:

GerritH schreef:De situatie is nu dat caresheets voor reptielen bijvoorkeur geproduceerd worden door de houders en dat er een beoordeling plaatsvindt door de leden van de werkgroep R&A van het PVH. De Caresheets van het LICG zijn op dit moment bagger, maar het is de bedoeling dat het PVH de content aan gaat leveren voor die caresheets.
Ik zou er erg voor zijn (maakt mijn werk namelijk makkelijker) om voor de caresheets aan te sluiten bij de GGP (gids goede praktijken) van het PVH, Ik zal wel een aantal voorbeelden opduiken.

Gerrit

Dus de partijen die verantwoordelijk zijn voor verspreiding van correcte care-sheets zijn naar mijn mening:

theo schreef:

Overigens ben ik nu al een partij vergeten te weten:

Stichting Doelgroep Groene Leguanen.

Had gehoopt dat (zoals op het oude forum) het bestuur van Lacerta hier hun visie over zou geven.
theo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor jfk » 12 Feb 2011 20:56

nogmaals,

Ik heb de verschillende sites en caresheets bekeken maar afgezien van een wisselde opmaak is de informatie in principe in grote lijnen gelijk dus wat is hier eigenlijk het probleem van?

Maar nogmaals,die taak Theo ligt niet bij ons als forum,zodra Lacerta te kennen geeft dat de caresheets weer aangepast moeten worden omdat er gekozen is voor 1 uniforme opmaak hebben we weer een taak.
deze hele discussie is totaal nutteloos hier.
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor theo » 12 Feb 2011 21:07

jfk schreef:deze hele discussie is totaal nutteloos hier.

Hoezo dat?

Dit is toch het forum van Lacerta!

Waar ook het algemeen bestuur mee leest en post? (algemeenb. is ook lid).

Dat discussie's aangaande Lacerta toch op dit forum gevoerd mogen en kunnen worden.

Dat ook de care-sheets een onderdeel zijn van het geheel dat Lacerta heet.
theo
Hero Member
Hero Member

Volgende

Terug naar Caresheets