Caresheets

Eublepharis Macularius

Eublepharis Macularius

Berichtdoor Tatti-teddy » 15 Mei 2007 13:46

Eublepharis betekent letterlijk vertaald "echt ooglid". Macularius betekend "gevlekt". [attachment=7219:Lillo_en_Stitch.jpg]Latijnse naamEublepharis MaculariusNederlandse naamLuipaardgekkoHerkomstEublepharis macularius kan worden gevonden in Afghanistan, Pakistan, het westen van India, Iraq en Iran.Lengte25 cmLeeftijd20 jaarKenmerkenLuipaardgekko's zijn nachtactieve dieren. Overdag schuilen ze in grotten en holen voor de zon en komen bij schemer te voorschijn om te jagen. Eublepharis macularius behoord tot de grondgekko's en hebben gewone tenen en nageltjes. Ze kunnen niet tegen glas opklimmen. Het zijn redelijke goede klimmers en op een ruwe (rots)achterwand klimmen ze makkelijk omhoog. De huid is ruw en er zitten net kleine "wratjes" op. Je kan een luipaardgekko niet tam maken maar wel handtam. Neem je luipaardgekko rustig op je hand. Het best is ze op te scheppen in je handpalm. Laat ze rustig wennen en ze zullen rustig van je ene hand naar je andere lopen. [attachment=7215:pict_054_1.jpg] [attachment=7216:pict_050_1.jpg]Pas altijd op voor de staart. Gekko's werpen bij gevaar hun staart af (autotomie) als afleiding voor hun vijand. Als ze bij de staart vastgehouden worden zullen ze deze afwerpen. Het groeit wel weer aan maar wordt nooit zo mooi meer als ervoor.HuisvestingWanneer je een volwassen koppel of trio houd is een terrarium van minimaal 100x50x50 aan te raden en te verwarmen middels een warmtespot. Je kan ook verwarmen met een warmtematje dat je onder het terrarium legt. Onder de spot een temp. van 35 C°, in de koudste hoek van het terrarium ca. 25 C°. Qua luchtvochigheid zijn luipaardgekko heel gemakkelijk. De gewone luchtvochtigheid van de woonkamer is voldoende. Sproeien is dus niet echt nodig. Zorg voor voldoende schuilplaatsen. Ik heb mijn luipaardgekko's een schuilplaats gegeven met spaghnum dat ik vochtig houd en een droge warme schuilplaats. Ze wisselen regelmatig van schuilplaats. Zorg steeds voor vers drinkwater. Ververs het drinkwater regelmatig om bacteriën te voorkomen. Zelf zet ik ook een schaaltje met calcium- en vitamine D3 poeder. [attachment=7205:spaghnum.jpg] [attachment=7206:Grotje.jpg]VoedingKrekel, meelworm, sprinkhanen, moriowormen en wasmotten. Meelwormen en wasmotten zijn redelijk vet en geef ik meer als "toetje". Moriowormen heb ik nog niet gegeven. Raadzaam is deze enkel te geven aan volwassen luipaardgekko's. Meelwormen kan je in een potje met calciumpoeder in het terrarium plaatsen. Vliegen, libellen, wormen, pissebedden, miljoen en duizendpoten, vlinders, motten, slakken, spinnetjes, (loop) kevers, wantsen kan je in de vrije natuur vinden. Bepoeder alle insecten met calcium en vitaminepreparaten. Nestmuizen zijn echte energie bommen. Dit maakt ze erg geschikt voor eileggende vrouwen in het kweekseizoen en voor vrouwtjes die nog moeten groeien. In een nestmuis zit vrijwel alles wat een luipaardgekko nodig heeft. Veel calcium en enorm veel voedingsstoffen. Als gevolg hiervan is het af te raden om ze al te vaak te voeren. Geef ze zeker niet vaker dan 1 keer per maand. Zeer rijp fruit of bijvoorbeeld olvarit.WinterslaapNa het eerste levensjaar is het verstandig om de luipaardgekko's elk jaar in winterslaap te doen, tenzij ze ziek zijn. De luipaardgekko's die je in winterslaap doet moeten gezond zijn, mooi op gewicht en er goed uitzien. Veel mensen slaan de winterslaap het eerste levensjaar van hun gekko's over. In gevangenschap duurt de winterslaap in de meeste gevallen ongeveer 2 maanden.De winterslaap heeft ook als functie het lichaam helemaal weer tot rust te brengen en klaar te maken voor de volgende kweekperiode. Zeker voor vrouwen waar elk jaar mee gekweekt wordt is de winterslaap een noodzakelijk punt van rust. Van het mannetje verbetert de kwaliteit van het sperma na een goede winterslaap. Wanneer er niet elke jaar de mogelijkheid tot winterrust wordt aangeboden, kan dit een negatief effect hebben op de levensduur van je dieren. Geslachtsrijpheid Het is belangrijk de leeftijd van 1 jaar in acht te nemen voor een vrouwtje, het mannetje mag jonger zijn. [attachment=7207:man.jpg] Man[attachment=7208:vrouw.jpg]VrouwTijdens het kweekseizoen kun je regelmatig rattelende en sissende geluiden uit de bak kunnen komen, voornamelijk een paar uur nadat de lampen uit zijn gegaan. Dit geluid komt van de mannetjes die proberen de vrouwtjes bereid te krijgen door met hun staarten te rammelen en sissende geluiden te maken. Tijdens het kweekseizoen wordt er veelvuldig gepaard.[attachment=7211:paring.jpg]Per keer worden er twee eieren gelegd. Een heel enkele keer komt het voor bij vooral jonge of oude vrouwtjes dat ze maar één ei leggen. Het eerste broedseizoen zal een vrouwtje meestal twee of drie keer twee eieren leggen.Verder is het belangrijk om een goede afzetplaats aan te bieden. Dit kan worden gedaan in de vorm van een bakje waarin je wat vochtig substraat legt. Voor het substraat heb je meerdere keuzes. Het meest gebruikte substraat is veenmos. Veenmos is een natuurlijk product wat niet gaat schimmelen, de eieren niet verstikt en bovendien relatief lang vochtig blijft. Andere opties zijn onder anderen vermiculiet, vochtig zand en/of vochtige tuinaarde of turf.[attachment=7212:eileg.jpg]Wanneer de eieren eenmaal zijn gelegd is het belangrijk met een aantal dingen rekening te houden. Vlak na het leggen zijn de eieren nog zacht. Het duurt een klein tijdje voor de eieren voldoende uitgehard zijn. De eieren mogen tijdens het oppakken niet gedraaid worden! Leg de eieren in een broedstoof, temperatuur tussen de 26 C° en de 34 C° in een bakje vochtig vermiculiet. Bij een temperatuur van ongeveer 27 graden zullen er voor 99% vrouwelijke dieren uit de eieren komen. Bij een temperatuur van 33 graden zullen er voor 99% mannelijke dieren uit het ei komen. Het geslacht wordt bepaald in de eerste twee weken na het leggen. Ook is de temperatuur van invloed op de kleur van de jongen. Hoe lager de temperatuur, hoe donkerder de dieren over het algemeen zullen zijn. Na ca. 70 dagen komen de eitjes uit. [attachment=7213:eieren.jpg] [attachment=7214:geboorte.jpg]Wetgeving Luipaard gekko's vallen onder bijlage D van de Cites wet die in Europa van kracht is. Dit houdt in dat de dieren vrij verhandeld mogen worden. Meer informatie over de Cites wet kun je hier vinden.Geraadpleegde bronnen:- Terrarium encycolpedie- www.luipaardgekko.nl- Eublepharis Macularius
Laatst gewijzigd door Tatti-teddy op 16 Mei 2007 19:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
Tatti-teddy

Eublepharis Macularius

Berichtdoor Ulas » 15 Mei 2007 22:11

Super biggrin.gif Ik heb thuis al heel veel info liggen maar meer kan nooit kwaad. Altijd beter om meerdere caresheets te hebben. Ik heb thuis ook een print van de hele www.eublepharis.nl site. Soms ook heel handig. Ik weet zeker dat veel mensen hier wat aan hebben. Ik in ieder geval wel ;)
Ulas

Eublepharis Macularius

Berichtdoor Tatti-teddy » 16 Mei 2007 00:31

Bedankt Ulas voor de leuke reactie. Ik vind het voor mezelf ook heel belangrijk omdat dit mooi in een mapje past.Zo kan ik mijn diertjes goed opvolgen.Grts, Brigitte
Tatti-teddy

Eublepharis Macularius

Berichtdoor Blaze » 16 Mei 2007 06:27

Ik verplaats je Caresheet even naar het topic caresheets.Hij ziet er goed uit al heb ik nog wel enkele kleine aanpassingen.
Wanneer je een volwassen koppel of trio houd is een terrarium van minimaal 60x40x40 aan te raden
Dat is voor een volwassen trio echt te klein.
Nestmuizen zijn echte energie bommen
En vet bommen,misschien raadzaam om er bij te zetten,HEEL af en toe geven,zo weinig mogelijk.Verder toppie!
Gebruikers-avatar
Blaze
Hero Member
Hero Member

Eublepharis Macularius

Berichtdoor John K » 19 Mei 2007 11:18

Je hebt het ook tegelijkertijd over een winterslaap en een winterrust terwijl hier toch een duidelijk onderscheid in is.Luipaardgekko's hebben naar mijn idee geen volledige winterslaap, maar een winterrust waarbij de temp. verlaagd wordt en de dieren een stukje activiteit en etenslust inleveren gedurende een maand of 2.Ik ben dus benieuwd wat je precies bedoelt.
John K

Eublepharis Macularius

Berichtdoor sb-reptielen » 19 Mei 2007 11:31

mooi gemaakt! aleen voor een koppel of trio 100x50x50 is wel heel overdrevenik vind minimaal 70x50x50 voor een trio en liever groter voldoende
sb-reptielen

Eublepharis Macularius

Berichtdoor John K » 19 Mei 2007 14:12

QUOTE (John K @ 19 May 2007, 12:18 PM)
Je hebt het ook tegelijkertijd over een winterslaap en een winterrust terwijl hier toch een duidelijk onderscheid in is.Luipaardgekko's hebben naar mijn idee geen volledige winterslaap, maar een winterrust waarbij de temp. verlaagd wordt en de dieren een stukje activiteit en etenslust inleveren gedurende een maand of 2.Ik ben dus benieuwd wat je precies bedoelt.
Hier moet ik dan nog aan toevoegen dat de belichting gedurende de wintermaanden ook iets ingekort moet worden van 12 uur na 8 a 9 uur. Dit in combinatie met het verlagen van de temperatuur ( bijvoorbeeld door je spots tijdelijk te vervangen voor spots met een lager wattage en/of aanwezige verwarmingsmatten/ kabels uitschakelen) zorgen samen voor een goede nabootsing van de winterperiode van de luipaardgekko. Een echte winterslaap vindt in deze maanden niet plaats, dus de term winterslaap is dus denk ik in deze caresheet onjuist.
John K

Eublepharis Macularius

Berichtdoor Tatti-teddy » 22 Mei 2007 10:13

@sb-reptieenJa ik het 60x40x40 gezet, maar is op vraag aangepast omdat dit te klein is. Dus ja....@john KEr staat inderdaad. winterrust op het laatste. Kan het niet meer aanpassen want ik zou daar gewoon "... de rust... " willen plaatsen. Ze gaan niet eten in hun rustperiode (winterslaap dus), er wordt aangeraden om gewoon vers drinkwater te zetten. Wat de temperaturen betreft voor de winterslaap moet dit inderdaad voorbereid worden. Deze caresheet is voor beginners die starten => noodzakelijke punten staan vermeld. Normaal gaan mensen de nodige info opzoeken of vragen. Anders moet je hier drie pagina's neerzetten voor een caresheet. Daarom heb ik ook de link met geraadpleegde bronnen vermeld. Grts, Brigitte
Tatti-teddy

Eublepharis Macularius

Berichtdoor Maarten. » 19 Jun 2007 07:46

in een terrarium van 120x60x60 kan je met gemak 6 luipaardjes in hebben. Lijkt me niet dat het bij 20cm korter dan in een keer de helft wordt. in 100x50x50 kunnen er 4 a 5 (mits je goed gebruikt maakt van de ruimte dmv plateaus bijvoorbeeld, en 5 a 6 schuilplaatsen hebt). Verder goed gemaakte caresheet! Heb er veel aan.
Maarten.

Eublepharis Macularius

Berichtdoor Eric » 19 Jun 2007 07:51

@ Tatti-teddy; is het nu niet meer mogelijk om je post aan te passen?
Kan het niet meer aanpassen want ik zou daar gewoon "... de rust... " willen plaatsen.
Laatst gewijzigd door Eric op 19 Jun 2007 07:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Eric
Hero Member
Hero Member

Eublepharis Macularius

Berichtdoor Eternity » 19 Jun 2007 08:39

Voor het kweken bij de vrouwtjes een jaar aanhouden?ai, dat lijkt me geen strak plan hoor.ik heb enkele dames van vorig jaar over gehouden. zien er super uit, maar wegen nog lang geen 50 gram.ik zou gewichten aanhouden ipv leeftijd. een diertje dat wat minder hard groeit zou ik echt niet mee gaan kweken omdat ze al een jaar is.mijn aanraden is altijd na 2 jaar, of als ze boven de 50 gram zitten.ook lijkt 33 graden me erg hoog. dan zit je alweer boven de mannen temp en krijg je naar mijn idee al kans op screamers.
Eternity
Hero Member
Hero Member

Eublepharis Macularius

Berichtdoor Tatti-teddy » 19 Jun 2007 22:16

QUOTE (Eric @ 19 June 2007, 08:51 AM)
@ Tatti-teddy; is het nu niet meer mogelijk om je post aan te passen?
Kan het niet meer aanpassen want ik zou daar gewoon "... de rust... " willen plaatsen.
Nope, ik kan niets meer aanpassen aan de caresheet.
Tatti-teddy

Re: Eublepharis Macularius

Berichtdoor Gup » 12 Jan 2012 08:09

Ey Teddy beertje :P

Zou je die foto's die er bij horen er ffe op kunnen zetten?

Ben best bereid om ffe alles op goede volgorde te zetten en de foto's er bij in te zetten.

Groetjes Gup
Gebruikers-avatar
Gup
Newbie
Newbie

Berichtdoor Gup » 12 Jan 2012 08:22

Eublepharis Macularius

Bericht door Tatti-teddy » 15 Mei 2007 13:46

Eublepharis betekent letterlijk vertaald "echt ooglid".
Macularius betekend "gevlekt".

[attachment=7219:Lillo_en_Stitch.jpg]

Latijnse naam: Eublepharis Macularius
Nederlandse naam: Luipaardgekko

Herkomst: Eublepharis macularius kan worden gevonden in Afghanistan, Pakistan, het westen van India, Iraq en Iran.

Lengte: 25 cm

Leeftijd: 20 jaar

Kenmerken: Luipaardgekko's zijn nachtactieve dieren. Overdag schuilen ze in grotten en holen voor de zon en komen bij schemer te voorschijn om te jagen. Eublepharis macularius behoord tot de grondgekko's en hebben gewone tenen en nageltjes. Ze kunnen niet tegen glas opklimmen. Het zijn redelijke goede klimmers en op een ruwe (rots)achterwand klimmen ze makkelijk omhoog. De huid is ruw en er zitten net kleine "wratjes" op. Je kan een luipaardgekko niet tam maken maar wel handtam. Neem je luipaardgekko rustig op je hand. Het best is ze op te scheppen in je handpalm. Laat ze rustig wennen en ze zullen rustig van je ene hand naar je andere lopen.

[attachment=7215:pict_054_1.jpg] [attachment=7216:pict_050_1.jpg]

Pas altijd op voor de staart. Gekko's werpen bij gevaar hun staart af (autotomie) als afleiding voor hun vijand. Als ze bij de staart vastgehouden worden zullen ze deze afwerpen. Het groeit wel weer aan maar wordt nooit zo mooi meer als ervoor.

Huisvesting: Wanneer je een volwassen koppel of trio houd is een terrarium van minimaal 100x50x50 aan te raden en te verwarmen middels een warmtespot. Je kan ook verwarmen met een warmtematje dat je onder het terrarium legt. Onder de spot een temp. van 35 C°, in de koudste hoek van het terrarium ca. 25 C°. Qua luchtvochigheid zijn luipaardgekko heel gemakkelijk. De gewone luchtvochtigheid van de woonkamer is voldoende. Sproeien is dus niet echt nodig. Zorg voor voldoende schuilplaatsen. Ik heb mijn luipaardgekko's een schuilplaats gegeven met spaghnum dat ik vochtig houd en een droge warme schuilplaats. Ze wisselen regelmatig van schuilplaats.
Zorg steeds voor vers drinkwater. Ververs het drinkwater regelmatig om bacteriën te voorkomen. Zelf zet ik ook een schaaltje met calcium- en vitamine D3 poeder.

[attachment=7205:spaghnum.jpg] [attachment=7206:Grotje.jpg]

Voeding: Krekel, meelworm, sprinkhanen, moriowormen en wasmotten. Meelwormen en wasmotten zijn redelijk vet en geef ik meer als "toetje". Moriowormen heb ik nog niet gegeven. Raadzaam is deze enkel te geven aan volwassen luipaardgekko's. Meelwormen kan je in een potje met calciumpoeder in het terrarium plaatsen. Vliegen, libellen, wormen, pissebedden, miljoen en duizendpoten, vlinders, motten, slakken, spinnetjes, (loop) kevers, wantsen kan je in de vrije natuur vinden. Bepoeder alle insecten met calcium en vitaminepreparaten. Nestmuizen zijn echte energie bommen. Dit maakt ze erg geschikt voor eileggende vrouwen in het kweekseizoen en voor vrouwtjes die nog moeten groeien. In een nestmuis zit vrijwel alles wat een luipaardgekko nodig heeft. Veel calcium en enorm veel voedingsstoffen. Als gevolg hiervan is het af te raden om ze al te vaak te voeren. Geef ze zeker niet vaker dan 1 keer per maand. Zeer rijp fruit of bijvoorbeeld olvarit.

Winterslaap: Na het eerste levensjaar is het verstandig om de luipaardgekko's elk jaar in winterslaap te doen, tenzij ze ziek zijn. De luipaardgekko's die je in winterslaap doet moeten gezond zijn, mooi op gewicht en er goed uitzien. Veel mensen slaan de winterslaap het eerste levensjaar van hun gekko's over. In gevangenschap duurt de winterslaap in de meeste gevallen ongeveer 2 maanden.De winterslaap heeft ook als functie het lichaam helemaal weer tot rust te brengen en klaar te maken voor de volgende kweekperiode. Zeker voor vrouwen waar elk jaar mee gekweekt wordt is de winterslaap een noodzakelijk punt van rust. Van het mannetje verbetert de kwaliteit van het sperma na een goede winterslaap. Wanneer er niet elke jaar de mogelijkheid tot winterrust wordt aangeboden, kan dit een negatief effect hebben op de levensduur van je dieren.

Geslachtsrijpheid: Het is belangrijk de leeftijd van 1 jaar in acht te nemen voor een vrouwtje, het mannetje mag jonger zijn.

[attachment=7207:man.jpg] Man[attachment=7208:vrouw.jpg]

Tijdens het kweekseizoen kun je regelmatig rattelende en sissende geluiden uit de bak kunnen komen, voornamelijk een paar uur nadat de lampen uit zijn gegaan. Dit geluid komt van de mannetjes die proberen de vrouwtjes bereid te krijgen door met hun staarten te rammelen en sissende geluiden te maken. Tijdens het kweekseizoen wordt er veelvuldig gepaard.

[attachment=7211:paring.jpg]

Per keer worden er twee eieren gelegd. Een heel enkele keer komt het voor bij vooral jonge of oude vrouwtjes dat ze maar één ei leggen. Het eerste broedseizoen zal een vrouwtje meestal twee of drie keer twee eieren leggen.Verder is het belangrijk om een goede afzetplaats aan te bieden. Dit kan worden gedaan in de vorm van een bakje waarin je wat vochtig substraat legt. Voor het substraat heb je meerdere keuzes. Het meest gebruikte substraat is veenmos. Veenmos is een natuurlijk product wat niet gaat schimmelen, de eieren niet verstikt en bovendien relatief lang vochtig blijft. Andere opties zijn onder anderen vermiculiet, vochtig zand en/of vochtige tuinaarde of turf.

[attachment=7212:eileg.jpg]

Wanneer de eieren eenmaal zijn gelegd is het belangrijk met een aantal dingen rekening te houden. Vlak na het leggen zijn de eieren nog zacht. Het duurt een klein tijdje voor de eieren voldoende uitgehard zijn. De eieren mogen tijdens het oppakken niet gedraaid worden! Leg de eieren in een broedstoof, temperatuur tussen de 26 C° en de 34 C° in een bakje vochtig vermiculiet. Bij een temperatuur van ongeveer 27 graden zullen er voor 99% vrouwelijke dieren uit de eieren komen. Bij een temperatuur van 33 graden zullen er voor 99% mannelijke dieren uit het ei komen. Het geslacht wordt bepaald in de eerste twee weken na het leggen. Ook is de temperatuur van invloed op de kleur van de jongen. Hoe lager de temperatuur, hoe donkerder de dieren over het algemeen zullen zijn. Na ca. 70 dagen komen de eitjes uit.

[attachment=7213:eieren.jpg] [attachment=7214:geboorte.jpg]

Wetgeving: Luipaard gekko's vallen onder bijlage D van de Cites wet die in Europa van kracht is. Dit houdt in dat de dieren vrij verhandeld mogen worden. Meer informatie over de Cites wet kun je hier vinden.

Geraadpleegde bronnen: -Terrarium encycolpedie- www.luipaardgekko.nl- Eublepharis Macularius

PS: Tatti-teddy ik heb het ffe een beetje leesbaar er neer gezet. De plaatjes staan apart en kun je als je ze vind de texst copieren en de plaatjes in voegen.

Groetjes Gup
Gebruikers-avatar
Gup
Newbie
Newbie

Berichtdoor Gup » 12 Jan 2012 08:26

luipaard Gekko.jpg
luipaard Gekko.jpg (106.29 KiB) 9628 keer bekeken
Gebruikers-avatar
Gup
Newbie
Newbie

Berichtdoor TZB » 12 Jan 2012 10:04

Gup schreef:Ey Teddy beertje :P

Zou je die foto's die er bij horen er ffe op kunnen zetten?

Ben best bereid om ffe alles op goede volgorde te zetten en de foto's er bij in te zetten.

Groetjes Gup

Ik denk niet dat Brigitte hier nog vertoeft :(
Gebruikers-avatar
TZB
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Gup » 12 Jan 2012 10:15

Denk dat het dan handig is om ffe een paar foto's van google af te plukken om het geheel compleet te maken. Weet niet of dat toegestaan is maar kan wel ffe de bron er bij vermelden om narigheid te voorkomen.
Gebruikers-avatar
Gup
Newbie
Newbie

Terug naar Caresheets