Caresheets Slangen

Morelia bredli

Morelia bredli

Berichtdoor gerard » 10 Mrt 2013 07:16

Afbeelding

Morelia bredli, Bredli’s python

Herkomst
Centraal Australië, Alice springs regio

Biotoop / habitat
Heuvelachtig woestijn gebied.

Afmetingen
Heb gelezen over dieren van ruim 3 meter, maar gemiddeld tot 2,4 meter.

Geslachtsonderscheid
Sondeer dieptes zijn:
vrouw: 5-7 schubben
man: 10-14 schubben

Terrariuminrichting

Grootte terrarium:
Ik heb mijn dieren in 150 x 70 x 70(lxbxh), per dier. Samen kan ook wel in hetzelfde formaat. Een hogere bak is bij deze dieren ook erg goed mogelijk, als de bak is uitgerust met veel takken en dergelijke zullen ze daar zeker gebruik van maken.

Klimaat:
In de zomer: Hotspot 38-45°C, koele plek 18-20°C
In de winter: Hotspot 30°C, koele plek 15°C
Relatieve luchtvochtigheid:
Zomertijd: 20-40%
Wintertijd: rond de 50%
Oftewel af en toe een keertje sproeien volstaat.

Waterdeel:
Waterbak van dusdanig formaat dat het dier er eventueel in kan gaan liggen.

Bodembedekking:
Tuinturf, cocopeat

Verlichting:
Er wordt veelvuldig geadviseerd om bij bredli’s UV licht aan te bieden. Ik zelf heb dat nog niet maar ga daar wel mee aan de slag. Er wordt gezegd dat ze sowieso hun kleur beter behouden als ze UV aangeboden krijgen.

Voedsel:
Allerlei knaagdieren en vogels. Van geboorte tot 1,5 jaar voer ik gemiddeld eens in de week 1 passende prooi. Vanaf het moment dat ze naar kleine ratjes over kunnen schakelen ga ik over naar eens in de twee weken 1 passende prooi. Om uiteindelijk 1 volwassen rat per maand te voeren aan een volwassen dier. Veel mensen maken de fout om deze dieren eens per week te blijven voeren waardoor je erg vette dieren krijgt.

Aanbevelingen voor de kweek
Om te kweken hoef je de dieren niet apart te houden. De twee keer dat ik er zelf mee gekweekt heb zaten ze gewoon jaarrond bij elkaar.
Om te kweken hoef je ook niet zo heel veel te doen. Wat meestal gedaan wordt:
In september dieren scheiden, in oktober lichturen rustig aan inkorten tot de wintertijd (uurtje per week), november en december iets koeler houden (ze komen uit gebied waar de nachttemperatuur onder 0 gaat dus ze kunnen wel wat hebben)(tijdens de koele periode voer ik mijn dieren niet), half Januari de lichtduur weer rustig gaan verlengen en dus ook de temperatuur weer gaan verhogen, Een a twee keer voeren en daarna kan de man bij de vrouw.
De volgende getallen komen uit het onderstaande boek:
3-4 weken tussen ovulatie en Pre-lay-shed
25-30 dagen tussen Pre-lay-shed en eileg
55-60 dagen na de leg komen de eieren uit op een temperatuur van 31,5°C.
Het uitbroeden van de eieren kan je ook door de moeder zelf laten doen. Hiervoor heb ik een artikel geschreven wat is terug te vinden op het Lacerta forum http://forum.lacerta.nl/viewtopic.php?f=65&t=21612

Opmerkingen
Vanaf baby af aan zijn deze dieren erg rustig. Ik hanteer mijn dieren eigenlijk nooit, behalve als de bak verschoond wordt. Hoewel ik ze niet vertrouw en ook verwacht dat ze zullen bijten als ik ze zonder haak uit de bak haal, durf ik wel te zeggen dat ze veel rustiger en gemoedelijker zijn dan de meeste andere tapijtpythons.
Bredli’s zijn in mijn ogen echt de perfecte beginnersslangen. Als ze eenmaal eten blijven ze dat doen (en aan het eten krijgen is niet zo moeilijk) Stellen weinig eisen en kunnen wel tegen een stootje.

Aanbevolen literatuur:

Keeping & Breeding Australian pythons

Bron:
Keeping & Breeding Australian pythons (isbn: 9780980366709)
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Terug naar Caresheets Slangen