Caresheets Slangen

Aspidites ramsayi

Aspidites ramsayi

Berichtdoor Eric Wouwenberg » 20 Mrt 2013 20:50

P1010057a.jpg
P1010057a.jpg (1.23 MiB) 2036 keer bekeken

Aspidites ramsayi, Woma

Herkomst: Australie
Biotoop / habitat: Woestijn gebied

Afmetingen:In de literatuur wordt gesproken dat ze een lengte kunnen behalen van dik over de twee meter. Mijn ervaring is dat de Woma een gemiddelde lengte bereikt van 150 cm.
Geslachtsonderscheid:
Sondeer dieptes zijn:
vrouw: 2-5 schubben
man: 10-12 schubben
Laat dit wel door een ervaren persoon doen. Bij verkeerd sonderen kan de slang blijvende schade overhouden.

Terrariuminrichting:

Grootte terrarium:
Ik heb mijn dieren in 120 x 60 x 50(lxbxh), per dier. In het kweekseizoen gaat de man bij de vrouw in het zelfde terrarium.

Klimaat:
In de zomer: Hotspot 35°C, koele plek 24°C
In de winter: Hotspot 30°C, koele plek 18°C
De lichtduur is in de zomer 14 uur en in de winter 8 uur.

Relatieve luchtvochtigheid:
Ik heb dit nooit echt gemeten. Ik sproei nooit bij mijn Woma’s en het vervellen gaat altijd in een geheel.

Waterdeel:
Mijn waterbak bestaat uit een hamstervoerbak. Het water wordt eens per week ververst. Tenzij de slang er in heeft zitten schijten.

Bodembedekking:
Ik hou mijn Woma’s op beukensnippers. In het verleden ook op speelzand gehouden. Het nadeel daarvan was dat het erg stoffig werd tijdens het verschonen van de bodembedekking. Iets wat ik 1 keer per jaar doe. (meestal na het eieren leggen)

Verlichting:
De verlichting bestaat bij mij uit een 40 watt spiegelreflexlamp. Dit is tevens ook de warmtebron.

Voedsel:
Het voedselaanbod bestaat uit ratten en muizen. Om jonge Woma’s aan het eten te krijgen, maak ik ook wel eens gebruik van vervelling van andere slangen. Daar Woma’s er om bekend staan slangeneters te zijn. Dat is wel iets waar rekening gehouden dient te worden maar waar ik (gelukkig) nog geen ervaring mee heb.
Aanbevelingen voor de kweek: Om met Woma’s te kweken raad ik aan om de dieren het gehele jaar gescheiden te houden en in de paartijd de man bij de vrouw te doen. Ook is het raadzaam om de lichtduur geleidelijk af te bouwen van 14 uur naar 8 uur per dag en dat een maand lang vol te houden. Verder is het kweken met Woma’s niet echt moeilijk maar ligt de moeilijkheidsgraad meer bij het uitbroeden van de eieren.

Opmerkingen:
Afgelopen jaar heb ik voor het blad Lacerta een artikel geschreven over het houden en kweken van de Woma. Bij interesse kan ik u dat artikel per mail verzenden. Neem dan contact met me op via Eric@liasis.nl

Aanbevolen literatuur:
Keeping & Breeding Australian pythons

Bron:
Keeping & Breeding Australian pythons (isbn: 9780980366709)
Gebruikers-avatar
Eric Wouwenberg
Hero Member
Hero Member

Terug naar Caresheets Slangen