Caresheets Hagedissen

Langstaarthagedis (Takydromus sexlineatus)

Langstaarthagedis (Takydromus sexlineatus)

Berichtdoor Doris » 11 Mrt 2013 00:04

Takydromus sexlineatus, Langstaarthagedis
Takydromus sexlineatus sexlineatus en Takydromus sexlineatus ocellatus

Herkomst
Wijd verspreid in Zuid oost Azië: Indonesië, zuidelijk China, Cambodja, Vietnam, Maleisië.

Biotoop/habitat
Tropische graslanden, open bossen, plantages

Afmetingen
Weinig verschil tussen man en vrouw. Lichaam ongeveer 6 cm lang met een staart van ongeveer 25 cm lang.

Geslachtsonderscheid
Mannetjes hebben femoraalporiën op de dijen, hoeveelheid is afhankelijk van de ondersoort en lokaliteit. Ook hebben zij een verdikking bij de staartwortel en ten opzichte van het vrouwtje zeer contrasterende strepen. Op de flanken heeft het mannetje in meer of mindere mate witte parels. Bij de ondersoort Takydromus sexlineatus ocellatus zijn deze parels zeer duidelijk aanwezig.

Terrariuminrichting

Type
Tropisch terrarium met groot droog gedeelte. Gewone tropische terraria zijn al gauw te vochtig. Beplant met chlorophytum comosum (ocean), tradescantia, ficus benjamina, peperomiasoorten en meer. Plant vochtminnende soorten zeer spaarzaam. Cyerus alternifolius zumula (laagblijvende parasolplant) is uitermate geschikt als eilegplaats. Zeer spaarzaam en niet in volle grond planten omdat deze plant een zeer vochtige bodem vereist.
Veel horizontale en diagonale klimtakken, zowel dikke takken als hele dunne twijgen. Hoe rommeliger aangebracht hoe beter.
Achterwand van kurk, schors of tegellijm met richels. Geen gladde materialen zoals bamboe.
Terrarium verdelen in een droog deel (weinig planten of planten die een zeer matige watergift verlangen in pot) in 2/3 van de bak en een vochtiger deel (groepeer hier de planten zoveel mogelijk) van 1/3 deel. Bodem verdelen in compartimenten en gericht sproeien.

Grootte
Voor een koppel 60 x 50 x 60 cm. Langstaarthagedissen bewegen zich boven de grond, horizontaal voort en behoeven dus zowel ruimte in de breedte als in de hoogte.
Voor een groepje van maximaal 6 dieren 120 x 50 x 70 cm. 60 cm hoogte is de minimale hoogte.
Groter is beter!

Klimaat
’s Zomers: 25 tot 30 graden Celsius overdag, 20/22 graden Celsius ’s nachts. Lichtduur: 14 uur
’s Winters: 25 tot 30 graden Celsius overdag, 18/20 graden Celsius ’s nachts. Lichtduur 12 uur.
Relatieve luchtvochtigheid: Rond de 60% overdag, liever lager dan hoger. Ongeveer 80% ’s nachts, liever lager dan hoger. ’s Winters het terrarium droger houden dan ’s zomers.

Waterdeel
Geen! Vijvertjes, watervallen, mistapparaten e.d. verhogen de relatieve luchtvochtigheid te veel. Ofschoon veel langstaarthagedissen druppels water van planten likken is een drinkbakje aan te raden.

Bodembedekking
Mengsel van turf, tropische bosgrond/cocopeat/orchideeëngrond en zand. Eventueel zeer grove houtsnippers, fijne houtsnippers kunnen worden ingeslikt als deze meegepakt worden met een prooi. In het drogere deel is de verhouding: 1/3 van iedere grondsoort. In het vochtigere deel iets minder zand gebruiken. Zand: speelzand, woestijnzand.

Verlichting
TL/PLL en UVB lamp in lichtkap en warmtespot. Warmteplaats 35 tot 40 graden Celsius. Veel licht maakt de hagedis actiever.

Voedsel
Kleine insecten zoals onvolwassen krekels, vliegen, weideplankton. Af en toe wasmotlarven (en de motten zelf) en buffalowormen.
Voer 3 keer per week, dus om de dag en 1 keer per week een dagje extra overslaan, in de voortplantingstijd om de dag.
Sproei om de dag of dagelijks waarbij om de dag zeer licht (dit laatste is bij nieuwe hagedissen aan te raden). Plaats een kleine waterbak, dagelijks voorzien van vers drinkwater.

Aanbevelingen voor de kweek
Er zijn te weinig resultaten bekend om stellig te zijn over de ideale manier van kweken (met name het uitbroeden van de eieren) bij langstaarthagedissen.
Om langstaarthagedissen aan te zetten tot paren is maar weinig nodig. Als een kleine klimaatsverandering in acht wordt gehouden als zomer en wintertijd (zie klimaat) is dat voldoende.
De zorg moet vooral gaan naar het zwangere vrouwtje. Voer haar kleinere prooidieren, voorzie het voedsel vaker van calciumlactaat. Creëer eilegplaatsen op een rustige plek in het terrarium.
Ook na de eilegperiode moet het vrouwtje worden voorzien van hoogwaardig voedsel en vitamine/calciumpoeders.

Langstaarthagedissen leggen graag hun eieren in dichte grassen boven vochtige grond, hiervoor kan (zeer spaarzaam) bijvoorbeeld Cyperus alternifolius (kattengras) worden gebruikt.
Het nadeel van in begroeiing gelegde eieren is dat deze moeilijk te verwijderen zijn. Heeft het vrouwtje echter de mogelijkheid om in dergelijke begroeiing haar eieren te leggen, dan zal ze dit ook altijd doen.

In het terrarium
Er is meer bekend over eieren die spontaan in een (groot en deels beplant) terrarium uitkomen dan over eieren die in een broedstoof worden uitgebroed. Deze eieren worden vaak niet eens gevonden omdat het vrouwtje ze in dichte begroeiing heeft gelegd. Worden de eieren op de grond gelegd (vochtige aarde) en laat men de eieren in het terrarium, dan luchtig bedekken met laagje sphagnum.
Doorgaans komt in het terrarium een deel van de eieren uit en sterft het andere deel af.

Een groot nadeel van het eieren uitbroeden in het terrarium, is dat de eieren om andere omstandigheden vragen dan de dieren zelf. De luchtvochtigheidseis van rond de 80% rlv is bijzonder slecht voor de langstaarthagedis. Hierdoor is uitbroeden van eieren in kleine terraria waar de volwassen dieren in leven af te raden, omdat de luchtvochtigheid, aangepast aan de eieren, te hoog is voor de volwassen dieren en andersom de eieren zullen verschrompelen als de ideale omstandigheden voor de hagedissen zelf wordt aangehouden.

In de broedstoof
Er zijn mensen die goede resultaten hebben behaald met het uitbroeden in een broedstoof/incubator.
Doorgaans wordt de temperatuur continu op 27/28 graden Celsius gehouden bij een luchtvochtigheid van rond de 80%. In deze gevallen werd de temperatuur constant gehouden.

Toch zijn er ook mensen die pleiten voor een lichte nachtelijke temperatuurdaling in de broedstoof.
Als belangrijkste argument hiervoor is het overleven van de jongen bij het opkweken. Deze mensen hebben de ervaring dat de jongen uit eieren die in deze omstandigheden zijn uitgebroed, sterker zijn en er een groter percentage het opkweken overleeft.
Toegepaste temperaturen zijn in dit geval 28 graden Celsius voor een periode van 14 uur per dag en een temperatuurdaling van 2 graden als nachttemperatuur (26 graden Celsius).
Anderen pleiten juist voor een constante temperatuur in de broedstoof, omdat men met de kleinste temperatuurschommeling ervaart dat er meer uitval is.

Het geheel mislukken van een kweek kan uiteenlopende redenen hebben, waardoor het lastig aan te geven is waarom de kweek, zowel in een broedstoof als in het terrarium mislukt. Langstaarthagedissen leggen ook eieren als ze niet gepaard hebben, dat kan al een reden zijn waarom de totale kweek mislukt, de eieren zijn dan onbevrucht. Ook kan stress bij het vrouwtje, een gebrek aan de juiste voedingsstoffen en het zomaar ergens leggen van de eieren waarbij de omstandigheden niet ideaal zijn (door het gemis aan een ideale eilegplaats) een reden zijn dat de eieren afsterven. Daarbij zijn langstaarthagedissen vaak in handen van minder ervaren reptielenhouders.

Opkweken
Uitgekomen jongen in een apart terrarium opvangen, nooit bij volwassen dieren laten. Volwassen langstaarthagedissen kunnen de jongen opeten (kannibalisme). Van groot belang hierbij is dat het terrarium tamelijk droog wordt gehouden. Vocht is volgens velen de grootste oorzaak van sterfte onder jonge langstaarthagedissen. De jongen dienen gevoerd te worden met een variatie aan zeer kleine voedseldieren. Een combinatie van fruitvliegen en stofkrekels bijvoorbeeld, waarbij stofkrekels van grotere waarde blijken te zijn dan fruitvliegen. Ook deze voedseldieren moeten worden bepoederd met hoogwaardige supplementen

Opmerkingen
Langstaarthagedissen staan bekend om hun tolerantie naar soortgenoten. Toch bestaat het risico van onderdrukking in een groepje van meerdere langstaarthagedissen. Men dient dus altijd een reserveterrarium gereed te hebben. Plaats een groepje dieren tegelijkertijd in een opnieuw ingericht terrarium. Het introduceren van een nieuw dier in een bestaande groep veroorzaakt regelmatig problemen.
Langstaarthagedissen zijn vrijwel altijd wildvangdieren. Wat langer zoeken naar nakweekdieren is de moeite waard. Deze langstaarthagedissen zijn minder schuw en blijven veelal gezonder bij een goede verzorging dan de wildvangdiertjes, die vaak parasieten bij zich dragen en verzwakt zijn geraakt door langdurig vervoer in slechte omstandigheden.

Aanbevolen literatuur
Die Langschwanzeidechsen der Gattung Takydromus: Pflege, Zucht und Lebensweise
Auteur: Uwe Schlüter ISBN10 3980420760 ISBN13 9783980420761

http://www.takydromus.nl Nederlandstalige website over langstaarthagedissen.

Uitgebreid artikel over langstaarthagedissen en microklimaten en misverstanden op het gebied van vochtigheid:
Langstaarthagedissen houden niet van droog!
viewtopic.php?f=69&t=22179&p=255107&hilit=langstaarthagedissen+houden+niet+van+droog#p255107
Laatst gewijzigd door gerard op 19 Mrt 2013 20:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
Reden: Aanbevelingen voor de kweek vervangen op verzoek van auteur
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Re: Langstaarthagedis (Takydromus sexlineatus)

Berichtdoor Lygodactylus » 13 Mrt 2013 15:51

Doris schreef:Tropisch terrarium met groot droog gedeelte. Gewone tropische terraria zijn al gauw te vochtig. Beplant met chlorophytum comosum (ocean), tradescantia, ficus benjamina, peperomiasoorten en meer. Plant vochtminnende soorten zeer spaarzaam. Cyerus alternifolius zumula (laagblijvende parasolplant) is uitermate geschikt als eilegplaats. Zeer spaarzaam en niet in volle grond planten omdat deze plant een zeer vochtige bodem vereist.

Enige notatie correcties:

Tropisch terrarium met groot droog gedeelte. Gewone tropische terraria zijn al gauw te vochtig. Beplant met Chlorophytum comosum (ocean), Tradescantia sp., Ficus benjamina, Peperomia soorten en meer. Plant vochtminnende soorten zeer spaarzaam. Cyperus alternifolius zumula (laagblijvende parasolplant, kattengras) is uitermate geschikt als eilegplaats.

Doris schreef: De beste resultaten worden behaald als de eieren worden uitgebroed in het terrarium zelf.

Heb je hier een reden voor? Is dit vanwege nachtelijke temperatuurdaling? Ik had zelf 100% uitkomst bij een constante temperatuur van 27,5 graden in de broedstoof. Hier moet ik wel bij vermelden dat ik slechts 6 eieren heb uitgebroed.

Verder een goede caresheet!
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Doris » 14 Mrt 2013 11:14

Dank voor je feedback en aanpassingen! Daar wordt ik altijd erg vrolijk van! :handgestures-thumbup:

Dat over kweek is een discussie waard inderdaad.
Ik heb een aantal jaren geleden continu zoveel mogelijk mensen (wereldwijd) met nakweek langstaarthagedissen benaderd en vragen gesteld over hun kweekwijzen.
Nu krijg je niet van iedereen antwoord, maar toch heb ik bijelkaar aardig wat mensen gesproken hierover.
Het merendeel had de beste resultaten in het terrarium. De resultaten waren 50 tot 70 %
Wel met een beetje hulp door het luchtig te bedekken met een vochtvasthoudend materiaal zoals sphagnum.Maar eieren die in grasachtige planten waren gelegd brachten de meeste resultaten. Waarschijnlijk omdat het hangen in het gras voorkomt dat de eieren worden aangetast door de hummus.
Hierbij waren ook vrij veel mensen die het ook in de broedstoof geprobeerd hebben, maar daarmee geen/nauwelijks succes hebben gehad.
De temperatuursdaling is inderdaad een argument dat ik veel gehoord heb als mogelijk cruciaal verschil met broedstoofkweken.

Nu missen daarbij natuurlijk wel de resultaten van mensen waarbij het in het terrarium mislukt is, aangezien die dat vaak niet op internet plaatsen en dus ook niet te benaderen zijn.
Wetenschappelijk onderlegd is het dus niet.

Maar van de week (want mensen benaderen die kweken doe ik nog steeds) kwam ik in contact met iemand die 80 tot 100 % uitkomst had in de broedstoof met zo'n 5 a 6 eieren per keer en zo'n 30 eieren in totaal in 1 seizoen.

Met jou uitkomsten erbij heb ik er dan 4 (tegen tientallen) die een goede uitkomst hadden in de broedstoof.
Dus ik denk dat die zin in de caresheet moet worden genuanceerd. Op takydromus.nl leg ik dat beter uit (al moet ik er daar ook één en ander verder uitbreiden) hier ben ik te beknopt geweest.

Welke voorzorgsmaatregelen heb jij genomen? En welke adviezen zou je geven i.v.m. kweken?
Ik ga nooit uit van 1 ervaring, dus het zou wel mooi zijn om te kijken in hoeverre de voorzorg overeenkomt met andere succesvolle broedstoofkwekers en in hoeverre die juist afwijkt.

Zelf heb ik tot op heden niet heel erg veel geprobeerd te kweken, voornamelijk omdat ik afgelopen jaren vooral mannen heb zitten.(dat krijg je als je aanbiedt om langstaarthagedissen op te vangen. Mannen blijven doorgaans langer leven dan vrouwtjes.
Ik heb nu een koppel zitten en eieren in het terrarium (in een cyperus alternifolius zumula) en die groeien tot op heden gestaag. Nog een dag of 15 schat ik.
Maar ik wil het zeker later nog eens in de broedstoof proberen. Dan moet ik alleen wel de eierlegplaats veranderen, want eieren uit een dicht bosje gras halen is niet erg handig.

Goed, het vraagt dus om wat nuancering in de caresheet. Ik kan deze alleen niet meer aanpassen.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Lygodactylus » 14 Mrt 2013 13:40

Ik had de dieren als trio (een man met twee vrouwen) zitten in een bak van 50x50x50cm, half vochtig, half droog. De eieren werden in de vochtige kant half begraven in de bodem (cocopeat). Ik had toen alleen droog gras erin staan in de droge kant, met daarbij wat Dracaena sp. en Ficus benjamina in de vochtige kant, maar geen verdere grasachtige planten. Ik wist toen nog niet dat de soort de eieren meestal in de vegetatie afzet... Ik heb de eieren in de broedstoof op vochtige cocopeat gelegd, in een krekelbakje met ventilatiegaatjes. Dit stond in een droge broedstoof (tempex box met warmtekabel aan de deksel) , waar ook een bakje water instond. Ik had verder geen problemen met schimmel oid, cocopeat is normaal gesproken vrij ongevoelig voor schimmelvorming. Incubatieduur heb ik helaas niet bijgehouden. Ik heb er slechts een seizoen mee kunnen kweken, kort daarna overleden de volwassen dieren (oorzaak onbekend).

De jongen heb ik helaas allemaal verkocht, achteraf had ik ze liever zelf gehouden.
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor gerard » 14 Mrt 2013 17:00

Veranderingen kun je doorgeven Doris. Dan verander ik ze voor je.

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor Doris » 15 Mrt 2013 11:26

Ik ga even nadenken hoe dit te formuleren, dan stuur ik het naar je toe Gerard.

@lygodactylus
Doodsoorzaken vaststellen is vaak lastig inderdaad bij langstaarten. Bij mij is vorige week een vrouwtje doodgegaan die er werkelijk blakend van gezondheid uit zag. Volle staart, stevig exmeplaar, maar opeens lag ze op de bodem. Daartegen heb ik een oud mannetje zitten waarvan ik al een jaar verwacht dat ie niet lang meer meegaat (heb hem 4 1/2 jaar)en was zeker niet jong meer toen ik hem kreeg (opvangdiertje), maar die gaat gewoon lekker door.

Bij kweek komt het overigens ook vaak voor dat het vrouwtje uitgeput raakt, ondanks goede vitamine supplementen en goed voeren. Maar goed, aangezien je hele trio doodging zal er waarschijnlijk een andere oorzaak voor zijn geweest.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Doris » 15 Mrt 2013 11:33

@lygodactylus
Vergeet het 1 en ander :)
Weet je nog hoe warm je de eieren had staan?

Vrouwtjes hebben inderdaad voorkeur voor het leggen van de eieren in vegetatie. Nadeel hiervan is dat je ze er niet fatsoenlijk uit krijgt, dus je zal de hele plant dan naar een incubator moeten verplaatsen. Of die plant de incubatieduur overleeft is maar zeer de vraag, ik heb het in ieder geval nog niet geprobeerd, zou niet weten hoe.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Lygodactylus » 15 Mrt 2013 13:27

Doris schreef:@lygodactylus
Weet je nog hoe warm je de eieren had staan?

Lygodactylus schreef:Ik had zelf 100% uitkomst bij een constante temperatuur van 27,5 graden in de broedstoof.
;-)

Doodsoorzaken bij dergelijke kleine soorten (hoewel Takydromus in mijn collectie relatief grote dieren waren..) zijn inderdaad lastig. Ik heb het vaker meegemaakt dat er dieren zonder aanwijsbare oorzaak overleden, of zelfs verdwenen... Dit laatste is vooral bij ruime, natuurlijke bakken nog wel eens een probleem, zeker als het gaat om schuwe dieren die je niet dagelijks ziet (bijvoorbeeld Gonatodes sp.)... Doordat het trio kort na elkaar overleed lijkt mij uitputting van de vrouwtjes niet de (enige) oorzaak. Verder blijft het gissen, zeker nu een paar jaar later. Ik heb wel eens overleden dieren geopend, maar heb te weinig fysiologische achtergrond om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen, tenzij het om een overduidelijk probleem gaat.
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Lygodactylus » 15 Mrt 2013 13:29

Doris schreef:Vrouwtjes hebben inderdaad voorkeur voor het leggen van de eieren in vegetatie. Nadeel hiervan is dat je ze er niet fatsoenlijk uit krijgt, dus je zal de hele plant dan naar een incubator moeten verplaatsen. Of die plant de incubatieduur overleeft is maar zeer de vraag, ik heb het in ieder geval nog niet geprobeerd, zou niet weten hoe.

Kattengras is volgens mij een goedkope plant. De beste en makkelijkste optie lijkt me dan het strippen van de plant zodat je de eieren eruit kunt vissen en er steeds een nieuwe in het terrarium te zetten.

Edit na iets langer nadenken: Als je een extra terrarium beschikbaar hebt kun je natuurlijk ook de planten met eieren in een apart terrarium plaatsen om daar te incuberen, en vervolgens de jongen daaruit vangen. Dan kun je de planten steeds omwisselen tussen de "incubatiebak" en het ouderterrarium.
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Doris » 15 Mrt 2013 23:27

Dat laatste zat ik me later ook te bedenken inderdaad :)

De eitjes uit de plant plukken is geen doen,is mijn ervaring. De bovenste eitjes zitten zeker 5 cm van de grond, als je de ene pakt valt een ander er gemakkelijk uit.

En inderdaad, zeker als je cyperus koopt als kattengras, kost het hoguit 2 euro. Dan heb je doorgaans wel een zielig bosje (moet natuurlijk ook weer geen plukje zijn), maar veel moet je er sowieso niet van hebben.

Dat is wel het proberen waard.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Doris » 17 Mrt 2013 11:33

Voordat ik een aangepaste stukje ovr kweek naar Gerard stuur om de caresheet aan te passen, hoor ik graag of onderstaande tekst duidelijk is en compleet en of het niet juist weer meer vragen oproept.
De hoeveelheid tekst is wellicht een beetje veel voor in een caresheet, maar het lukt me niet om de tekst beknopter te maken zonder belangrijke informatie te schrappen.

Goed, bij deze:
-------------------------------------------------------------------------------

Aanbevelingen voor de kweek
Er zijn te weinig resultaten bekend om stellig te zijn over de ideale manier van kweken (met name het uitbroeden van de eieren) bij langstaarthagedissen.
Om langstaarthagedissen aan te zetten tot paren is maar weinig nodig. Als een kleine klimaatsverandering in acht wordt gehouden als zomer en wintertijd (zie klimaat) is dat voldoende.
De zorg moet vooral gaan naar het zwangere vrouwtje. Voer haar kleinere prooidieren, voorzie het voedsel vaker van calciumlactaat. Creëer eilegplaatsen op een rustige plek in het terrarium.
Ook na de eilegperiode moet het vrouwtje worden voorzien van hoogwaardig voedsel en vitamine/calciumpoeders.

Langstaarthagedissen leggen graag hun eieren in dichte grassen boven vochtige grond, hiervoor kan (zeer spaarzaam) bijvoorbeeld Cyperus alternifolius (kattengras) worden gebruikt.
Het nadeel van in begroeiing gelegde eieren is dat deze moeilijk te verwijderen zijn. Heeft het vrouwtje echter de mogelijkheid om in dergelijke begroeiing haar eieren te leggen, dan zal ze dit ook altijd doen.

In het terrarium
Er is meer bekend over eieren die spontaan in een (groot en deels beplant) terrarium uitkomen dan over eieren die in een broedstoof worden uitgebroed. Deze eieren worden vaak niet eens gevonden omdat het vrouwtje ze in dichte begroeiing heeft gelegd. Worden de eieren op de grond gelegd (vochtige aarde) en laat men de eieren in het terrarium, dan luchtig bedekken met laagje sphagnum.
Doorgaans komt in het terrarium een deel van de eieren uit en sterft het andere deel af.

Een groot nadeel van het eieren uitbroeden in het terrarium, is dat de eieren om andere omstandigheden vragen dan de dieren zelf. De luchtvochtigheidseis van rond de 80% rlv is bijzonder slecht voor de langstaarthagedis. Hierdoor is uitbroeden van eieren in kleine terraria waar de volwassen dieren in leven af te raden, omdat de luchtvochtigheid, aangepast aan de eieren, te hoog is voor de volwassen dieren en andersom de eieren zullen verschrompelen als de ideale omstandigheden voor de hagedissen zelf wordt aangehouden.

In de broedstoof
Er zijn mensen die goede resultaten hebben behaald met het uitbroeden in een broedstoof/incubator.
Doorgaans wordt de temperatuur continu op 27/28 graden Celsius gehouden bij een luchtvochtigheid van rond de 80%. In deze gevallen werd de temperatuur constant gehouden.

Toch zijn er ook mensen die pleiten voor een lichte nachtelijke temperatuurdaling in de broedstoof.
Als belangrijkste argument hiervoor is het overleven van de jongen bij het opkweken. Deze mensen hebben de ervaring dat de jongen uit eieren die in deze omstandigheden zijn uitgebroed, sterker zijn en er een groter percentage het opkweken overleeft.
Toegepaste temperaturen zijn in dit geval 28 graden Celsius voor een periode van 14 uur per dag en een temperatuurdaling van 2 graden als nachttemperatuur (26 graden Celsius).

Het geheel mislukken van een kweek kan uiteenlopende redenen hebben, waardoor het lastig aan te geven is waarom de kweek, zowel in een broedstoof als in het terrarium mislukt. Langstaarthagedissen leggen ook eieren als ze niet gepaard hebben, dat kan al een reden zijn waarom de totale kweek mislukt, de eieren zijn dan onbevrucht. Ook kan stress bij het vrouwtje, een gebrek aan de juiste voedingsstoffen en het zomaar ergens leggen van de eieren waarbij de omstandigheden niet ideaal zijn (door het gemis aan een ideale eilegplaats) een reden zijn dat de eieren afsterven. Daarbij zijn langstaarthagedissen vaak in handen van minder ervaren reptielenhouders.

Opkweken
Uitgekomen jongen in een apart terrarium opvangen, nooit bij volwassen dieren laten. Volwassen langstaarthagedissen kunnen de jongen opeten (kannibalisme). Van groot belang hierbij is dat het terrarium tamelijk droog wordt gehouden. Vocht is volgens velen de grootste oorzaak van sterfte onder jonge langstaarthagedissen. De jongen dienen gevoerd te worden met en variatie aan zeer kleine voedseldieren. Een combinatie van fruitvliegen en stofkrekels bijvoorbeeld, waarbij stofkrekels van grotere waarde blijken te zijn dan fruitvliegen. Ook deze voedseldieren moeten worden bepoederd met hoogwaardige supplementen.
---------------------------------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Doris » 17 Mrt 2013 11:36

pfff, waarom zie je altijd pas de taal- en typefouten als je het stuk al geplaatst hebt. >:(
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Lygodactylus » 17 Mrt 2013 12:01

Lijkt mij een duidelijk en compleet verhaal zo!
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Doris » 19 Mrt 2013 09:44

Lygodactylus schreef:Lijkt mij een duidelijk en compleet verhaal zo!

Ja compleet, dat is de ellende met caresheets. Die zijn eigenlijk nooit compleet. Nu is er uitgebreide info over kweken, maar de rest van de info is eigenlijk te beknopt.

Goed, ik neem aan dat mensen gewaarschuwd worden dat alleen een caresheet lezen niet voldoende is.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Eric Wouwenberg » 20 Mrt 2013 20:38

zit ook een deel eigen verantwoordelijkheid in Doris.
Zo'n caresheet is een hulp middel.

Als ik dit 20 jaar geleden had hadden mijn dieren langer geleefd dan die paar maanden dat ik ze gehad heb. mijn complimenten. :handgestures-thumbup:
Gebruikers-avatar
Eric Wouwenberg
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Doris » 21 Mrt 2013 11:18

Dank je Eric.
Dat is natuurlijk ook zo, dat mensen zelf ook verder moeten kijken dan hun neus lang is.
Ik denk sowieso dat de kennis over het verzorgen van langstaarthagedissen, of sowieso reptielen, nog volop in ontwikkeling is.

Goede kans dat ik, of iemand anders na een paar jaar zo'n caresheet weer aanpast omdat er nieuwe inzichten zijn.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Terug naar Caresheets Hagedissen