Amfibieën, Amphibia

Beginnersvragen Over Een Axolotl

vormen een klasse van koudbloedige dieren.Tot de amfibieën behoren de kikkers en padden (Anura), salamanders (Caudata) en wormsalamanders (Gymnophiona). In totaal zijn er meer dan 6000 beschreven soorten, waarvan ruim 5250 tot de kikkers en padden behoren, ruim 550 tot de salamanders en ongeveer 170 tot de wormsalamanders.

Berichtdoor Alathariel » 21 Mei 2008 21:55

Hallo allemaal,Ik zit al een tijdje te denken over een axolotl als huisdier, en ik ben nu maar eens begonnen met info opzoeken. Ik heb al gevonden dat het in principe vrij makkelijke, weinig eisende dieren zijn. Maar ik zit me nog wat dingen af te vragen, en ik hoop dat jullie me misschien wat antwoorden kunnen geven .Kun je een axolotl alleen houden, of moeten het er meerdere zijn?Hoe groot moet een aquarium zijn (dat is afhankelijk van het aantal, dat snap ik, maar ik zou er graag 1 willen, als dat kan, anders 2), en wat heb je allemaal nodig aan inrichting?Hoe oud kunnen ze worden?Hebben ze zeg maar door dat ze een baasje hebben, of zijn het wat dat betreft net vissen?Ik heb al gelezen dat het roofdieren zijn, bijten ze dan ook in je vingers ofzo?Zijn ze duur in aanschaf en onderhoud (het aquarium wel neem ik aan, maar de dieren zelf?)Ik heb al gelezen dat ze van koud water houden, nou zou een goeie plek voor het aquarium bij mij in de vensterbank zijn, alleen heb ik mijn raam op het oosten, dus de zon staat er gedurende de ochtend tot een uur of 11 op, en vooral in de zomer kan het dan nog behoorlijk heet worden. Zou dat goed gaan, of kan ik beter een andere plek verzinnen?Kunnen ze veel gaan markeren qua ziektes, en als ze ziek worden, kun je er dan mee naar een dierenarts, of zijn er geen dierenartsen die weten wat ze ermee aanmoeten? En als het wel kan, zijn ze dan duur qua medische kosten?Waar haal je ze vandaan? Ik heb ze nog nooit gezien bij een dierenwinkel.Ehm, verder heb ik even geen vragen, als me nog wat te binnenschiet geef ik wel een gil . Alvast bedankt voor het lezen!
Laatst gewijzigd door Alathariel op 21 Mei 2008 21:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
Alathariel

Berichtdoor Legolasbo » 21 Mei 2008 23:00

dat zijn een heleboel vragen, maar wel erg goed dat je niet zomaar een dier aanschaft zonder jezelf voor te bereiden. ik zal proberen een zo goed mogelijk antwoord te geven op je vragen.Kun je een axolotl alleen houden, of moeten het er meerdere zijn?Beide kan. Wij hebben er zelf voor gekozen om er 2 te nemen. maar dit gaat erg goed samen. axelotls zijn vrij vredelievend tegenover elkaar.Hoe groot moet een aquarium zijn en wat heb je allemaal nodig aan inrichting?wij hebben ze zelf zitten in een aquarium van 60X30X40 (LengteXDiepteXHoogte). dit is voldoende voor 2 kleine axelotls maar we zijn al op zoek naar een grotere bak. dit omdat ze ong. 30 CM lang worden en dus is iets meer ruimte wel fijn.In dit aquarium zit ook een filterpomp. om eventuele afvalstoffen uit het water te filteren.kwa inrichting zijn een paar stenen en stevige planten voldoende. zodat ze zich goed kunnen verstoppen. Hoe oud kunnen ze worden?axelotls kunnen zo'n 25 jaar oud worden heb ik me laten vertellen. sommige websites beweren zelfs 30.Hebben ze zeg maar door dat ze een baasje hebben, of zijn het wat dat betreft net vissen?nee ze zullen je niet als hun baasje herkennen. echter herkennen ze het pincet dat ik gebruik om ze te voeren wel als een bron van voedsel.Ik heb al gelezen dat het roofdieren zijn, bijten ze dan ook in je vingers ofzo?met roofdieren word bedoeld dat ze andere diertjes eten. mij hebben ze nog niet in m'n vingers gebeten. ook niet als ik gewoon met m'n hand het water in ga. Bijtgrage dieren worden ook wel aggressief genoemd. (tenzij het om een tijger gaat. want als die je bijt wil hij je opeten en is hij dus aan het roven ;) )Zijn ze duur in aanschaf en onderhoud (het aquarium wel neem ik aan, maar de dieren zelf?)Waar haal je ze vandaan? Ik heb ze nog nooit gezien bij een dierenwinkel.ik kijk bij de aanschaf van m'n dieren nooit zo naar geld, maar meer dan 20 euro per stuk zou ik er niet voor geven. en dan moet het wel een hele mooie zijn.jonkies zijn vaak voor een tientje ofzo wel op de beurs te vinden. Ik heb al gelezen dat ze van koud water houden, nou zou een goeie plek voor het aquarium bij mij in de vensterbank zijn, alleen heb ik mijn raam op het oosten, dus de zon staat er gedurende de ochtend tot een uur of 11 op, en vooral in de zomer kan het dan nog behoorlijk heet worden. Zou dat goed gaan, of kan ik beter een andere plek verzinnen?liever koud dan warm. het is van axelotls bekend dat ze zelfs buiten kunnen overwinteren hier in nederland. mits ze maar in een modderige bodem weg kunnen kruipen. tot een graad of 20 KAN wel voor even, maar is absoluut niet aan te raden. bij mij is de bak op het warmste moment van de dag een graad of 18. en deze staat gewoon onverwarmd in de schaduw.Ohja axelotls houden niet zo van licht. ik heb zelfs stukken kurk op het water drijven om het tl licht wat te filteren. doe ik dit niet dan kruipen ze overdag helemaal weg onder de planten. dus in de zon is alleen daarom al niet zo een goed idee.Kunnen ze veel gaan markeren qua ziektes, en als ze ziek worden, kun je er dan mee naar een dierenarts, of zijn er geen dierenartsen die weten wat ze ermee aanmoeten? En als het wel kan, zijn ze dan duur qua medische kosten?deze dieren leven in het wild in/op de modderige bodem van meren. ze zijn daarom niet echt vatbaar voor infecties en dergelijke. zelfs een amputatie van een ledemaat is niet erg. deze groeien gewoon weer aan. identiek aan het origineel.verder nooit problemen gehad met ziekte. dus wat dierenartsen betreft? geen ideeIk hoop dat je hier wat mee kan.groetjes,Chris
Legolasbo

Berichtdoor Alathariel » 21 Mei 2008 23:47

Hartstikke bedankt voor je antwoorden, heb ik zeker een hoop aan .Meerdere reacties en aanvullende tips enzo zijn altijd welkom, ik wil me inderdaad goed verdiepen in een dier voor ik het ook daadwerkelijk aanschaf.
Alathariel

Berichtdoor Legolasbo » 22 Mei 2008 07:06

Ik kan niet al te veel meer aanvullen, maar je gaf aan dat je had gelezen dat ze weinig eisen hadden.Dit is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk.Ik voer ze zelf elke dag, er zwemmen heel wat guppen in zodat ze als ze honger hebben altijd wat te eten hebben. Verder voer ik ze altijd uit de pincet (regenwormen, wasmotlarven, en krekels).Qua inrichting heb ik wat lava stenen er in liggen, en aardig wat planten en wat kurk aan de oppervlakte om het licht tegen te houden. Ik heb ook zand op de bodem. Dit is wel het beste voor ze.Succes!Groetjes, JanineEdit: Oeps, ik dacht dat ik nog ingelogd stond als mezelf (Janine) maar het was toch nog de account van mijn vriend (A)
Laatst gewijzigd door Legolasbo op 22 Mei 2008 07:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
Legolasbo

Berichtdoor Alathariel » 22 Mei 2008 07:54

Gaan ze zichzelf niet overeten als ze altijd beschikking tot eten hebben? (zal wel niet, anders zou je het niet doen )Over het voeren lopen de meningen nogal uiteen geloof ik, ik las ook ergens een weblog van iemand die ze om de dag voerde en zei dat ze ook een week zonder eten kunnen als het moet. Klopt dat dan (ook)?
Alathariel

Berichtdoor Janine » 22 Mei 2008 08:03

In principe kunnen ze wel enige tijd zonder eten. Mijne zijn vanaf jongs af aan gewend elke dag (soms inderdaad ook om de dag) te eten. En altijd zelf de beschikking over eten te hebben. Ze eten dan ook niet meer dan ze op kunnen. Dit is wel iets wat je denk ik van af jongs af aan moet 'leren'.Maar als je een week op vakantie gaat bijvoorbeeld zal ik er altijd wat levende visjes bij gooien. Ze kunnen wel zonder, maar ik zou ze altijd de mogelijkheid geven tot.
Janine

Berichtdoor Tribo » 22 Mei 2008 08:26

Ik heb ook een paar jaar lang axelotls verzorgd, eerste jaar 3 volwassen dieren en later 2 volwassen dieren. Deze dieren ware erg gewend aan mijn handen en ik kon ze ook makkelijk hanteren en uit de bak halen om deze te verschonen. Het voer wat erin ging was erg uiteenlopend, van dode muizen tot regenwormen krekels etc. maar ook gehakt. Het voeren deed ik vaak met de hand en zo nu en dan pakken ze ook je vingers, maar daar voel je echt helemaal niets van en de dieren hebben goed door dat ze iets verkeerds te pakken hebt.Ik zou absoluut je bak NIET op een vensterbank in de ochtend zon neerzetten! De warmte van de zon wordt dan namelijk meerdere keren vergroot. Eerste keer door je raam en vervolgens door het glas van je aquarium en het water. Daar kunnen deze dieren best wel een keertje tegen maar niet voor altijd.Deze dieren komen van nature uit een paar meren in Mexico die erg koud water bevatten en ook heel erg diep zijn! Dus wat hier boven al gezegd is zijn axelotls niet echte zonaanbidders!
Gebruikers-avatar
Tribo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Alathariel » 22 Mei 2008 14:33

Bedankt voor je aanvulling .Ik ben al aan het kijken wat een andere goeie plek zou kunnen zijn. Ik ben ook aan het kijken of ik de aanschaf van een aquarium en alles kan betalen, want daar heb ik me nog nooit mee bezig gehouden, en dus geen idee wat alles zo'n beetje kost.
Alathariel

Berichtdoor Janine » 22 Mei 2008 15:08

In principe hoef je niet zo veel geld kwijt te zijn.Als je op marktplaats kijkt naar gratis aquaria word je erg mee dood gegooid zoveel.Daarnaast heb je alleen zand, planten, evt. iets van kurk nodig en de axolotls zelf nog.Verder is het voeren ook niet duur. Als je gaat voor een nieuw aquarium ben je inderdaad een stuk meer geld kwijt.
Janine

Berichtdoor Alathariel » 22 Mei 2008 15:19

Voor mij hoeft het absoluut niet nieuw te zijn, zolang het maar waterdicht is en er niet zoveel krassen in het glas zitten dat je er niet meer doorheen kan kijken ;) . Zal eens kijken bij gratis af te halen, ik vond op marktplaats alleen behoorlijk dure en ver uit de buurt.
Alathariel

Berichtdoor Jambia-Snakes » 22 Mei 2008 15:30

Ik zit er ook aan te denken voor in het nieuwe huis. Heb vroeger op school een paar jaar een trio verzorgd en ik blijf ze gaaf vinden.Ik neem aan dat een bak van 1.40 x 0.32 x 0.32. voor een koppel voldoende zal zijn?
Gebruikers-avatar
Jambia-Snakes
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Alathariel » 22 Mei 2008 15:39

Is 60 cm lengte echt voldoende voor 1 volwassen dier? Het lijkt me zo klein, omdat ze zelf zo'n 30 cm lang worden...Er staan op marktplaats inderdaad een hoop aardige dingen zie ik, alleen doen heel veel mensen hun vissen erbij . Maar zoiets als dit, zou dat wat zijn: klik?
Alathariel

Berichtdoor Janine » 22 Mei 2008 16:00

QUOTE (Jambia-Snakes @ 22-05-2008 16:30:21)
Ik zit er ook aan te denken voor in het nieuwe huis. Heb vroeger op school een paar jaar een trio verzorgd en ik blijf ze gaaf vinden.Ik neem aan dat een bak van 1.40 x 0.32 x 0.32. voor een koppel voldoende zal zijn?
Ja, dat is perfect!
QUOTE (Alathariel @ 22-05-2008 16:39:34)
Is 60 cm lengte echt voldoende voor 1 volwassen dier? Het lijkt me zo klein, omdat ze zelf zo'n 30 cm lang worden...Er staan op marktplaats inderdaad een hoop aardige dingen zie ik, alleen doen heel veel mensen hun vissen erbij . Maar zoiets als dit, zou dat wat zijn: klik?
Ja als het kleine vissen zijn is het niet erg, want dan kan je ze gewoon er in laten zitten. En anders kan je ze misschien naar een dieren winkel in de buurt brengen?De link doet het helaas niet...Waar woon je? Dan hou ik dat in mijn achterhoofd aangezien ik meerdere malen per dag marktplaats af struin (A)60 cm. is inderdaad te klein eigenlijk (voor een volwassen dier). Bij ons zijn ze nog niet zo oud en dus nog niet de volledige 30 cm. Wij zijn nu ook op zoek naar een grotere bak. Maar we hadden er tot nu toe nog even geen plek voor. (wist wel dat er plek zou komen vandaar). Als je de ruimte hebt zou ik meteen op zoek gaan naar een grotere bak.
Laatst gewijzigd door Janine op 22 Mei 2008 16:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
Janine

Berichtdoor Alathariel » 22 Mei 2008 16:06

Vreemd, bij mij doet die link het wel gewoon . Is in ieder geval voor een aquarium van 80X30X38, inclusief een hoop spulletjes, voor 50 euro. Ik zat me alleen af te vragen; je zei al dat je er kurk op hebt liggen om het licht tegen te houden, dan heb je vast niet zo'n aquariumdeksel met lamp(en) erin nodig, of wel? Blijf je daar weer mee zitten...Ik woon in Wageningen trouwens, en ik heb een OV en een rijbewijs, dus ik kan ook wel een eindje reizen (alleen lijkt zeulen in de trein me niet handig ;) )
Alathariel

Berichtdoor Janine » 22 Mei 2008 17:06

QUOTE (Alathariel @ 22-05-2008 17:06:24)
Ik woon in Wageningen trouwens, en ik heb een OV en een rijbewijs, dus ik kan ook wel een eindje reizen (alleen lijkt zeulen in de trein me niet handig ;) )
Haha nee lijkt me niet zo handig, dat aquarium is qua maat prima. In ieder geval om mee te beginnen. Je kan later altijd nog beslissen of je uiteindelijk een grotere bak neemt.Een lichtkap is inderdaad niet per se nodig. Wat ik me wel afvraag is of ze dan niet kunnen ontsnappen (en of ze dat überhaupt zouden doen). Licht is ook niet per se nodig dus zonder kap zou volgens mij ook goed kunnen. Maar als die lichtkap er wel bij zit kom je daar volgens mij best makkelijk van af. Gewoon bij het grof vuil ofzo ;)
Janine

Berichtdoor Legolasbo » 22 Mei 2008 17:50

Zoals janine al zegt is een lichtbak voor de beestjes niet perse nodig. maar de plantjes houden wel degelijk van wat licht. als je er dus een lichtbak bij kan krijgen zou ik deze zeker niet weggooien, maar zoals wij wat schors op het water laten drijven (of mooie drijfplantjes natuurlijk) zodat het licht gewoon wat minder fel word.Dan hebben je plantjes wat licht en je beestjes er geen last van.
Legolasbo

Berichtdoor Alathariel » 24 Mei 2008 11:58

Bedankt voor alle reacties zo far, ik ben nu in mijn kamer aan het kijken en passen en meten of het zou kunnen (ik heb maar 14m2 namelijk) om een aquarium ergens neer te zetten. Verder wil ik het nog steeds heel graag, alleen zal ik misschien even moeten sparen voor een aquarium . Ben veel op marktplaats aan het rondstruinen.Maar, nog even over het aanschaffen van de dieren. Kan dat alleen op beurzen? Zijn er geen dierenwinkels oid die ze hebben?
Alathariel

Berichtdoor Alathariel » 25 Mei 2008 15:33

En nog een vraagje over hoe je een aquarium neer moet zetten. Ik heb een bijzettafeltje van ongeveer 50 cm lengte, en wil toch wel een aquarium van 80 cm lengte (ik kan tenminste nergens iets vinden wat tussen de 60 en de 80 cm zit). Is het dan erg dat het aquarium aan elke kant 15 cm niet ondersteund wordt, of gaat dat problemen geven? In de breedte zal het aquarium ook een stukje uitsteken.
Alathariel

Berichtdoor Alathariel » 01 Jun 2008 17:27

Niemand die iets weet over aanschafmogelijkheden en aquariumondersteuning? Wat dat laatste betreft heb ik misschien nog een andere optie bedacht. Ik gebruik een tafel als bureau, en daarop staan mijn tv, dvdspeler, laptop en stereo (en het is hiermee ook vol). Die stereo is enigzins stuk, en daarnaast heb ik 'm niet nodig, omdat ik zowel cd's als radio op de laptop beluister. Dus die gaat weg, en daar creëer ik ruimte mee. Ik zou dan een aquarium achter de laptop neer kunnen zetten. Alleen zie ik er dan bijna niks van, omdat de laptop altijd aan staat en de klep dus altijd omhoog. Beetje zonde.Andere optie is de dvdspeler achter de laptop zetten, en dan een aquarium op de plek van de dvdspeler. Maar dan kan ik de dvdspeler niet meer fatsoenlijk bedienen zonder de laptop aan de kant te doen (en das een naar werk, omdat 'ie met een kabelslot vastzit aan de tafel). Dus wat dat betreft zit ik met een dilemma . Eerst die stereo maar eens kwijt zien te raken.
Alathariel

Berichtdoor Legolasbo » 02 Jun 2008 18:07

het aquarium zal niet meteen stukgaan als het niet geheel ondersteund is, maar aangezien je aan beide kanten 15cm overhelt zal er wel veel druk op het glas komen staan. en dat vergroot de kans op breuken wel.wat je kan doen is een stevige houten plank op dezelfde maat zagen als de aquarium bodem. die leg je er dan onder. op die manier word de druk verdeeld en zal het aquarium het zeker houden.Bij de aquaria die op markplaats aangeboden worden zit vaak ook een meubel inbegrepen. dat is gewoon een kwestie van zoeken.
Legolasbo

Berichtdoor Alathariel » 02 Jun 2008 20:35

Das een hele goeie, van die houten plank! Had ik niet aan gedacht. Er wordt inderdaad heel veel aangeboden met meubel erbij, maar ik heb geen plek om nog een extra meubel neer te zetten. Ik heb maar 14m2, en die deel ik al met 8 ratten in een grote kamervoliere ;) .
Alathariel

Berichtdoor Legolasbo » 02 Jun 2008 21:16

hehe ik heb hetzelfde probleem. weinig ruimte, maar veel wensen.Met tactisch indelen kom je een heel eind.
Legolasbo

Berichtdoor Alathariel » 03 Jun 2008 11:38

Weinig ruimte, weinig geld en toch veel wensen ja . Maar je wordt er wel creatief van, moet ik zeggen.Jij weet verder ook niks qua andere aanschafmogelijkheden dan een beurs?
Alathariel

Berichtdoor Janine » 03 Jun 2008 14:24

Ze zijn in meerdere dieren winkels te koop.Meestal op beurzen zijn ze heel klein, dat is een risico.Ik heb ze in Amersfoort gekocht in een winkel.Op mijn werk (in Huizen) verkopen we ze ook.Verder worden ze op Marktplaats ook veel aangeboden!
Janine

Berichtdoor Alathariel » 08 Jun 2008 11:21

Ok, dat moet wel te doen zijn. Ik zag ze gisteren nog in het aquarium van de dierentuin, en ik blijf ze fantastisch vinden . Er stond net een heel gezin omheen te gillen en te griezelen, en dan kan ik het niet laten om heel hard naar mijn tante (want daar liep ik mee rond) te roepen: "kijk, dát zijn nou die beesten die ik als huisdier wil". De blik van dat gezin was het helemaal waard
Alathariel

Volgende

Terug naar Amfibieën, Amphibia