Amfibieën, Amphibia

Beginnersvragen Over Een Axolotl

vormen een klasse van koudbloedige dieren.Tot de amfibieën behoren de kikkers en padden (Anura), salamanders (Caudata) en wormsalamanders (Gymnophiona). In totaal zijn er meer dan 6000 beschreven soorten, waarvan ruim 5250 tot de kikkers en padden behoren, ruim 550 tot de salamanders en ongeveer 170 tot de wormsalamanders.

Berichtdoor cloud » 12 Jul 2008 15:42

Persoonlijk zou ikzelf geen maden voeren voorals niet bij deze grote ik zou het houden op de rode muggenlarven of eventueel kleine stukjes runderhart proberen.Maar gefeliciteerd ermee.
cloud

Berichtdoor Alathariel » 12 Jul 2008 15:52

Het zijn mini-maden. Ze zei dat gewoon formaat inderdaad te groot zou zijn, maar dat dit wel zou gaan. Ik moest ook maar een beetje proberen zei ze, kijken wat 'ie wel en niet zou eten.
Alathariel

Berichtdoor cloud » 12 Jul 2008 16:08

ja dat begrijp ik maar het gaat niet om het wel en niet willen eten maar wat er eventueel van binnen kan gebeuren op deze grote kunnen bijvoorbeeld levende muggenlarven zich ook nog naar buiten eten. Vandaar dat ikzelf hiermee zou oppassen.En al zijn ze mini een maad is en blijft een maad. en 6 CM is al redelijk voor kleine wormpjes.
cloud

Berichtdoor Kirsten Gaasbeek » 12 Jul 2008 21:17

Je kan regenwormen ook in stukjes delen Krijgt hij/zij vast wel binnen dan. Verder zijn we natuurlijk benieuwd naar foto's van zijn/haar onderkomen!!
Gebruikers-avatar
Kirsten Gaasbeek
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Alathariel » 12 Jul 2008 22:40

Ohzo cloud, ik snap 'm, ik zat inderdaad een andere kant op te denken. Hij lijkt ondertussen wel op z'n gemakje. Terwijl ik weg was is 'ie het hele aquarium doorgescharreld. Hij is nu ook nog wat heen en weer aan het wandelen. Zal zo eens kijken of 'ie zin heeft in wat muggenlarfjes. Verder ben ik gewoon helemaal weg van 'm, ik vind 'm zó schattig . Iedereen lacht me ook al uit ondertussen, vooral m'n vader. Maar die vind het stiekem ook best leuk allemaal, hij heeft er vroeger ook een gehad.
Alathariel

Berichtdoor Alathariel » 12 Jul 2008 23:20

En hier zijn dan wat foto's. Tips en aanmerkingen op de inrichting hoor ik graag .
Alathariel

Berichtdoor cloud » 13 Jul 2008 01:06

Ziet er goed uit hoor verder zou ik op den duur meer planten erin zetten en een hele mooie axie
cloud

Berichtdoor Alathariel » 13 Jul 2008 01:12

Ja, ik vind het zelf ook wel kaal zo. Maar voor de basis leek het me wel prima, en als ik het vol zet met planten raak ik 'm kwijt . Ik moet nu al wel eens goed kijken. Hij valt gelukkig wel erg op, zo wit. Hij heeft net al vrij snel een half blokje diepvries muggenlarven gegeten (wel eerst ontdooit), ik dacht dat dat al best veel zou zijn, maar hij had er geen enkele moeite mee . Geweldig om 'm te zien eten, hij scharrelt zo over de bodem op zoek naar losse larfjes, en dan blijkt 'ie opeens een enórme bek te hebben voor zo'n klein beestje en weg is de larve. En dan spuugt 'ie weer een stroompje zand uit. Ik vind alles wat 'ie doet even fantastisch .
Alathariel

Berichtdoor cloud » 13 Jul 2008 01:27

Hahahah mooi zo en houden zo
cloud

Berichtdoor jfk » 13 Jul 2008 10:37

Echt leuk,vind het ook fascinerende beesten en wil er met en tijdje ook mee beginnen.
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Alathariel » 13 Jul 2008 11:01

Zou het filter trouwens ook af en toe uit kunnen? Want die muggenlarven bijvoorbeeld worden meteen richting het filter gezogen, en ik denk niet dat het handig is als straks dat filter vol zit met stukjes eten. Dus zou ik 'm uit kunnen doen onder het voeren, of zit dan meteen de bak vol alg ofzo?
Alathariel

Berichtdoor jfk » 13 Jul 2008 11:09

Nee hoor dat zal geen probleem zijn,kan je gerust even uit zetten.
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor cloud » 13 Jul 2008 11:10

Denk dat dat wel meevalt je kan makkelijk af en toe het filter uitzetten.Als je het alg tegen wil gaan zorg je dat het wateroppervlak vol eendekroos ligt of iets dergelijks.En anders zijn er nog altijd middeltjes die de alg helpen te verwijderen.
cloud

Berichtdoor Alathariel » 13 Jul 2008 20:10

Ik wil jullie trouwens allemaal nog ontzettend bedanken voor alle reacties en tips en antwoorden en alles, vind ik echt heel fijn, en ik heb er ontzettend veel aan gehad . Er zullen ongetwijfeld al doende nog wel meer vragen komen, dus ik blijf hier wel komen, maar ik wou het gewoon even zeggen .
Alathariel

Berichtdoor jfk » 13 Jul 2008 20:15

Ik heb niet zo heel veel beantwoord in dit topic maar graag gedaan in ieder geval.
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Kirsten Gaasbeek » 14 Jul 2008 10:09

Leuk beestje!! Zou alleen je plantjes uit de potjes en watjes halen, anders zullen die ook niet lang blijven leven denk ik. Wij hebben toen wel van die klei tabletten bij de wortels gedaan als voeding voor de planten, verder zitten er namelijk weinig voeddingsstoffen in het water. Dus als je de plantjes wilt laten leven is dat misschien handig ;) Maar verder ziet het er wel super uit. Nu is axootje nog klein maar zometeen raak je hem echt niet meer kwijt
Gebruikers-avatar
Kirsten Gaasbeek
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Alathariel » 14 Jul 2008 11:56

Ah, das een handige, vroeger gingen ze namelijk altijd dood, ik denk dat ik nu dan weet waarom . Maar als ik het stukje metaal eraf haal gaan ze toch drijven?
Alathariel

Berichtdoor Legolasbo » 14 Jul 2008 18:19

sommige wel en sommige niet, Zolang de worteltjes maar vrijkunnen groeien enzo is het goed. dan kan je het metaal gewoon laten zitten. verder, geen dank hoor. met alle liefde gedaan
Legolasbo

Berichtdoor Alathariel » 15 Jul 2008 13:58

Hoe weet je of een axolotl honger heeft? Ik heb al van cloud gehoord dat als zijn buik rood/paars is er voldoende eten in zit. Maar hoe weet ik wanneer hij honger heeft? Ik zie 'm nu vrij actief rondwandelen en alles bekijken en hij pakt steentjes op met zijn bek en spuugt ze vervolgens weer uit. Wil dat zeggen dat hij eten zoekt? Ohja, de laatste keer voeren was zondagmiddag, een half blokje diepvries muggenlarven, en die had hij gisteren op.
Laatst gewijzigd door Alathariel op 15 Jul 2008 13:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
Alathariel

Berichtdoor Kirsten Gaasbeek » 15 Jul 2008 19:17

Metaal brengt slechte waardes in je water, bij je axo kan dat niet zo veel kwaad maar in je tropische aquarium is het echt uit den boze Wij voerden ze geloof ik om de dag totdat ze niet meer aannamen.. dan zaten ze kennelijk vol
Gebruikers-avatar
Kirsten Gaasbeek
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Alathariel » 15 Jul 2008 22:11

Ik had 'm vrij kort na mijn vorige post maar gevoerd, en hij had zijn halve blokje muggenlarven binnen een uur weggewerkt, dus hij zal wel honger gehad hebben.Ik heb nog 2 fotootjes van 'm gemaakt, volgens mij begint hij al meer roze te worden ipv wit. En hij blijkt een teentje te missen aan zijn rechtervoorpoot.
Alathariel

Berichtdoor Alathariel » 26 Jul 2008 16:17

Nou, mijn weekje vakantie zit er weer op . Mijn ouders zijn afgelopen dinsdag even gaan kijken bij Sam (en bij mijn planten), en toen was alles prima met 'm, hij wou wel graag eten. Ik ga vanavond weer naar m'n eigen huis, zit nu bij m'n ouders, en ben erg benieuwd hoe het met 'm is. Hij zal wel weer honger hebben.
Alathariel

Berichtdoor Legolasbo » 30 Jul 2008 13:44

fijn dat het zo goed gaat met hem!
Legolasbo

Berichtdoor Alathariel » 30 Jul 2008 16:35

Ja, hij doet het prima. Hij is actief, hij eet, en hij groeit als een gek! Ik zat me van de week af te vragen; toen ik heb kocht heb ik daar dus ook mini-maden bijgekocht om te voeren, alleen raadde cloud hier me dat toen af omdat Sam nog zo klein was. Zou dat ondertussen al wel kunnen? Want die maden zijn een beetje aan het uitsterven geloof ik . Die staan voor niks in de koelkast te staan.
Alathariel

Berichtdoor Legolasbo » 30 Jul 2008 23:56

ik ben absoluut geen voorstander van maden. het is leuk vis aas, maar dat is dan ook alles. voer sam liever kleine wasmotjes, krekeltjes of andere kleine insectjes ter afwisseling.Maden zijn hele taaie beestjes en ongeacht of ze je axo kunnen beschadigen of niet, neem ik zelf liever geen risico. daarnaast leven maden van rottend vlees/afval. dus dat is eigenlijk wat je je axolotl dan ook voert. nogmaals. ik weet niet of het echt slecht is om maden te voeren. die discussie wil ik ook niet ontketenen.maar mijn persoonlijke mening is dus dat maden geen geschikt voer zijn. zeker gezien de alternatieven.
Legolasbo

VorigeVolgende

Terug naar Amfibieën, Amphibia