Amfibieën, Amphibia

bufo alvarius kweken?

vormen een klasse van koudbloedige dieren.Tot de amfibieën behoren de kikkers en padden (Anura), salamanders (Caudata) en wormsalamanders (Gymnophiona). In totaal zijn er meer dan 6000 beschreven soorten, waarvan ruim 5250 tot de kikkers en padden behoren, ruim 550 tot de salamanders en ongeveer 170 tot de wormsalamanders.

bufo alvarius kweken?

Berichtdoor dreadie » 13 Mei 2011 20:17

hoi.
heb men padden nu 7jaar, heb ze al van toen hun staartje er nog aanhong.
zou er toch eens mee willen kweken, dus heeft iemand tips?

groetjes
dreadie
Newbie
Newbie

Re: bufo alvarius kweken?

Berichtdoor GerritH » 13 Mei 2011 20:31

Niet eenvoudig deze padden 9eigenlijk geen enkele soort van het voormalige Bufo complex)
wat ik heb kunnen vinden; eerste een jaar zeer goed klimaat (natte en droge periode en temperaturen en daglengtes opvolgen van het gebied van herkomst) en dan vervolgens een zeer forse regenperiode (niet een klein beetje maar echt fors).
Wellicht dat het werkt, maar ik heb dus geen ervaring met deze soort.

gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor pkikker » 13 Mei 2011 21:05

Het is erg lastig maar wel te doen.

Ze worden vaak gekweekt doormiddel van het toedienen van hormonen. Niet iets wat je moet doen als je er geen ervaring mee hebt.

Belangrijk zijn een goede winterrust en daarna een regenbui die inderdaad erg stevig is, een regenkamer is dan wel belangrijk.
Heb je dieren van beide geslachten? dit is niet altijd even goed te zien, alleen in de voortplantingstijd is het goed zichtbaar.

Mooie dieren zijn het overigens.

Ben overigens wel benieuwd naar je ervaringen en een foto van de bak waar ze in zitten.
pkikker
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor bekerkweker » 13 Mei 2011 23:34

ik kan je wel wat informatie geven, ik heb succesvol 2 paartjes Bufo marinus gekweekt, en heb ook 2 alvariussen, dit zou een koppel zijn al volwassen die ik uit amerika heb laten overkomen met veel moeite en tijd..en bij aankomst waren het 2 mannen...maarja zon beestje neem je dan toch gewoon he..
ik kan je wel helpen, wat je nodig hebt, teminste wat bij mij erg goed werkte om ze actief kwa roep en amplexus gedrag te krijgen was bij mij:

ik had een groot oud zee aquarium van 170 lang bij 1,40 breed en 1,20 hoog....ik had daarin een aantal grote stenen en kleinere en daarmee had ik een stuk "land"gemaakt en een soort uitlopend stuk over de lengte in het midden met daaromheen water, ik denk zeker wel een centimeter of 30... ik had onder de stenen voor het natuurgetrouwe idee een lap kunstgras gelegd, dit tevens om het glas wat te ontzien van de stenen...

ik heb een aantal planten in zgn vijverzakken met aarde gedaan en deze tussen de stenen gelegd, zodat ze wel water krijgen maar niet het water vies maken..bromelias, een paar varens...

ik heb dan een waterval gemaakt aan de diepekant waar het land gedeelte zat, door stenen tot bovenin te stapelen in de hoek en daar het water naar beneden te laten lopen, waardoor je een kletterend water effect krijgt, wat voor het geluid en luchtvochtigheid gelijk is aan regen.

ik heb toen ik de alvariussen een tijd in een andere grote bak gehouden, met een warmtelamp zo rond de 29 graden overdag, met alleen maar bark en een grote waterbak...geen kletterend water oid...

toen ik de alvariussen bij de bufo marinussen in de kweekbak zetten, zijn ze gelijk bijde de eerste avond gaan roepen, en probeerde zelfs met de marinus in amplexus te gaan...

ik kan je nog veeeeel meer informatie geven maar ik zit zelf middenin een verhuizing dus heb weinig tijd en zin eerlijkgezegd om dat hier allemaal op te kwakken, ik ben wel geintreseerd om evt mocht het nou niet lukken bij jou dat we der samen naar kijken, evt zou je ze zelfs in mijn kweekbak kunnen zetten...

ik had nog wat fotos online staan van men bak en men bufo paddendril maar die zijn van mijnalbum verwijderd, en men normale pc en alles in ingepakt...helaas...

hoop dat je in ieder geval iets aan men informatie heb gehad, je kan altijd berichtje sturen kijken of ik reageer...
mvg
Bekerkweker
Gebruikers-avatar
bekerkweker
Newbie
Newbie

Berichtdoor bobjons » 26 Feb 2012 23:47

ik heb een koppel incilius alvarius(bufo)...en wil daarmee ook gaan kweken.
nou wil ik wel eens wat pics zien van ervaringsdeskundigen...
bobjons
Newbie
Newbie

Terug naar Amfibieën, Amphibia