Amfibieën, Amphibia

hulp nodig!!!

vormen een klasse van koudbloedige dieren.Tot de amfibieën behoren de kikkers en padden (Anura), salamanders (Caudata) en wormsalamanders (Gymnophiona). In totaal zijn er meer dan 6000 beschreven soorten, waarvan ruim 5250 tot de kikkers en padden behoren, ruim 550 tot de salamanders en ongeveer 170 tot de wormsalamanders.

hulp nodig!!!

Berichtdoor Boukje1980 » 17 Jan 2012 18:39

Hallo,
Ik ben Boukje en nieuw op dit forum.
Heb een rainforest terrarium van exo 45x45x60 met 2 koraalteenboomkikkers...
heb hier een repti glo 2.0 en 5.o inzitte en een daglamp van 5oW.
Nou werd me terrarium niet warmer dan 2oC??dus heb toen een warmte mat(desserd)van exo aan de buitenkant geplakt,20x20 8W.maar de temp werd WEER niet veel hoger...
dus heb er nu een warmte van 26,5x28 16W tegen aan geplakt en hij blijft nu op 24.4 hangen...de warmte mat zit aan de linkerkant en me meter hangt aan de rechterkant,moet ik dan nog een aantal gr bij die 24.4 optellen???
want mij werd gezegd dat litoria's echt 32C overdag moeten hebben en snachts rond de 22C.
Iemand tips/advies??
groetjes,
Boukje
Boukje1980
Newbie
Newbie

Re: hulp nodig!!!

Berichtdoor GerritH » 17 Jan 2012 18:45

Hoi boukje

Het eerste dat ik zou proberen is om de delen van de bak waar je toch niet doorheen hoeft te kijken (bv de achterzijde) te isoleren, bijvoorbeeld met een plaatje piepschuim.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Eric Wouwenberg » 17 Jan 2012 20:26

Welkom.

ik kan je helaas niet verder helpen qua kikkers betreft.
Maar kan j eniet de thermometer verplaatsen naar de andere kant.
Als je de warme kant weet is het prima. De koude kant is toch altijd dan kouder, zo kan hetr dier kiezen welke temperatuur grens hij het liefste heeft.
Gebruikers-avatar
Eric Wouwenberg
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Peter de koning » 17 Jan 2012 20:29

Het hoeft ook niet overal in de bak 32 graden te zijn.
Waar zit de thermometer t.o.v. de verwarming?
Het beste is een mooie temperatuur gradient met een koude en een warme kant.
Peter de koning
Newbie
Newbie

Berichtdoor Lygodactylus » 18 Jan 2012 17:07

Wat is de afstand van de thermometer naar de 50 W lamp? Ik kan me voorstellen dat het dichter bij de lamp ook warmer zal zijn.

Zou je een foto kunnen plaatsen van de bak? Dan is het wat makkelijker om tips te geven.

Waar in de bak zitten je kikkers steeds?

Groeten,
Jeroen
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Renske » 19 Jan 2012 11:37

Sowieso zou ik een groter en normaal terrarium kopen. Dit terrarium is veel te klein. Die exo terra dingen zijn sowieso niet handig. Er zitten lampen in die alleen maar schadelijk zijn voor je kikkers en er zit veel te veel ventilatie in, waardoor je de bak niet goed warm krijgt.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Kuno Mooren » 19 Jan 2012 18:32

ik denk ook dat het formaat veels te klein is, je door de vele ventilatie de warmte niet goed krijgt, laat staan de RV%
Kuno Mooren
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor TZB » 19 Jan 2012 19:23

En als je dan een groter terra neemt, laat het dan eerst even proefdraaien :handgestures-thumbup:
Gebruikers-avatar
TZB
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Lygodactylus » 20 Jan 2012 01:23

Het teveel aan ventilatie is bij een exo terra bak eenvoudig op te lossen door een gedeelte van de gazen bovenkant af te dekken met een glasplaatje of plexiglas. Daarmee zal dan waarschijnlijk ook meer van de geproduceerde warmte in de bak blijven hangen.
Ik weet uit mijn hoofd niet of exo terra bakken ook ventilatie onder de voorruit heeft, als dat niet zo is zou ik zowel een strook gaas aan de voorkant als aan de achterkant open laten als ventilatie. Als er wel een ventilatiestrook onder de voorruit zit is mijns inziens een open strook aan de voorkant voldoende.

Groeten,
Jeroen
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Terug naar Amfibieën, Amphibia