Amfibieën, Amphibia

Hulp! (Axolotl)

vormen een klasse van koudbloedige dieren.Tot de amfibieën behoren de kikkers en padden (Anura), salamanders (Caudata) en wormsalamanders (Gymnophiona). In totaal zijn er meer dan 6000 beschreven soorten, waarvan ruim 5250 tot de kikkers en padden behoren, ruim 550 tot de salamanders en ongeveer 170 tot de wormsalamanders.

Hulp! (Axolotl)

Berichtdoor Myra » 09 Mrt 2012 20:30

Hallo allemaal,

Ik heb sinds enkele weken 3 'baby' axolotl's, en heb me van te voren goed ingelezen. Ze zitten in een bak van 1.20 bij 60 met een temperatuur rond de 18 graden. 2 kleine zuurstofplantjes, en de filter staat alleen 's nachts aan om stroming overdag te voorkomen. Ik voer ze ingevroren rode muggenlarven en af en toe wat visvoer.

Nou het probleem; ik heb het idee dat ze niet eten. De eerste paar dagen waren ze vrij actief met zwemmen, drijven en rondwandelen maar sinds een paar dagen gebeurt er niet veel meer. De 2 albino's zien er goed uit, maar drijven niet meer zo actief als normaal en liggen vaak op hun rug/zij op de bodem. De donkere axo is nog wel actief bezig en heb ik ook wel eens zien eten.

Zal het slecht gaan met de albino's omdat ze niet eten? Ik heb meerdere malen geprobeerd met de hand te voeren, maar daar willen ze niet aan. Meelwormen zijn nog te groot en ik krijg niet het idee dat ze actief worden wanneer ze bewegend voer zien. Ik ga morgen voor de zekerheid wat levende muggenlarven halen, maar is er iemand die meer ervaring heeft met het houden van axo's en mij kan vertellen of er iets is en/of waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!!
Gebruikers-avatar
Myra
Newbie
Newbie

Re: Hulp! (Axolotl)

Berichtdoor Myra » 09 Mrt 2012 20:50

Nou, net nou ik dit gepost heb heeft 1 van de 2 albino Axo's het loodje gelegd. Ga er morgen sowieso mee terug naar de dierenwinkel, maar vraag me wel echt af waar het aan kan liggen en wat ik er aan kan doen. Waterwaarden zijn goed, kan een Axo dood gaan aan de belichting? I could really use your help!
Gebruikers-avatar
Myra
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 09 Mrt 2012 22:02

Wil je echt goede info praat anders even met Erik en bart. Ze staan ook op houten met een stand en precentatie.
Dit is hun facebook: http://www.facebook.com/profile.php?id=100003173255695
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor gerard » 09 Mrt 2012 22:05

Ik heb totaal geen verstand van deze dieren, maar weet wel dat filters niet uitgezet dienen te worden. Dat zorgt ervoor dat de bacterien in het filter doodgaan en zorgen voor een nitriet piek in het water. Ik gok dan ook dat je dieren daaraan overlijden.

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor Sssander » 10 Mrt 2012 00:15

In ieder geval kan je ze voortaan vooral ook regenwormen als voedsel geven, die vinden ze heerlijk. Meelwormen zijn niet echt goed voedsel.

Een filter is overigens niet noodzakelijk, als je regelmatig 1/3 verschoond is dat ook goed (doe ik zelf al jaren bv). Ik weet niet hoe dat zit als je deze dus uitzet.

Verlichting hebben de dieren niet nodig, maar ik verwacht niet direct dat ze er dood aan gaan (kan wel stress veroorzaken), zeker niet als ze zich ook kunnen verschuilen (ik heb zelf ook geen licht erin).

Ik heb axolotls nog nooit op hun rug zien liggen, dan is er echt iets fout denk ik, maar ik weet weinig van ziekten.
Sssander
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Myra » 10 Mrt 2012 13:00

Bedankt voor de reacties! Ik ga zometeen met de dode Axo terug naar de zaak waar ik ze gehaald heb want dit kan niet vind ik. Mbt de verlichting; ze hebben schuilplekken genoeg en hebben zich er nog niet anders door gedragen. De filter staat 's nachts aan en ik ververs een deel van het water iedere week. Dus nou gewoon hopen dat er niks aan de hand is en m'n andere twee Axo's het wel overleven, ze zijn in Brabant namelijk nergens te krijgen.
Gebruikers-avatar
Myra
Newbie
Newbie

Berichtdoor Sssander » 10 Mrt 2012 20:36

Myra schreef:Bedankt voor de reacties! Ik ga zometeen met de dode Axo terug naar de zaak waar ik ze gehaald heb want dit kan niet vind ik. Mbt de verlichting; ze hebben schuilplekken genoeg en hebben zich er nog niet anders door gedragen. De filter staat 's nachts aan en ik ververs een deel van het water iedere week. Dus nou gewoon hopen dat er niks aan de hand is en m'n andere twee Axo's het wel overleven, ze zijn in Brabant namelijk nergens te krijgen.

ah jawel, Brabant is zo groot, dan kan ik je wel aan adresjes helpen! succes & sterkte in ieder geval. laat even weten hoe het afgelopen is!
Sssander
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Myra » 11 Mrt 2012 11:53

Nou, wonder boven wonder blijkt de 'dode' Axo weer te leven. Na een ritje naar de speciaalzaak weer terug in de bak gedaan, en blijkbaar heeft dat 'm goed gedaan. Maar nou begint de andere Axo witte pluisjes te krijgen en minder (lees: niet meer) te bewegen. In quarantine dus.

Weet nou echt niet meer wat ik verkeerd doe, dag en nacht een zuurstofpompje en filter (binnen 't filterhuis ivm stroming) aanstaan, drijfplanten en gewone planten, meer dan genoeg schuilplaatsen en afwisselend levend voer. Geen temperatuurwisselingen of andere wisseling in waterwaarden. Alleen een licht verhoogd nitriet, dus meteen deel van het water ververst. Kreeg bij de speciaalzaak ook te horen dat de Axo's die ik meegekregen hebben "wel heel klein waren, normaal krijgen we ze groter binnen". Dus misschien waren ze al wat zwak.

Hoop in ieder geval dat de beestjes het overleven, en anders zou ik heel graag je adresje weten! Krijg helaas geen fatsoenlijke foto gemaakt van de Axo met de witte pluisjes, maar het is het beste te omschrijven als kleine, witte donzige plekjes. Een op het oog en een paar op de rug. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt voor al jullie hulp!
Gebruikers-avatar
Myra
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 11 Mrt 2012 12:10

Ik zou echt even contact opnemen met die vriend van mij die ik je al had aan geraden. Hij weet echt heel veel van axalotl.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Myra » 11 Mrt 2012 14:23

Heb ik ondertussen gedaan, ik bel hem morgen voor meer info, maar denk misschien is er iemand tussendoor die me wat kan helpen voordat dadelijk heel m'n bak leeg is.
Gebruikers-avatar
Myra
Newbie
Newbie

Berichtdoor Myra » 12 Mrt 2012 19:40

Weet iemand toevallig een kweker of winkel in Noord Brabant waar ze Axo's verkopen? Ik kan er namelijk nergens vinden.

Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
Myra
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 12 Mrt 2012 19:46

Oh dat is mooi. Ik denk dat je niet heel snel antwoord krijgt, want ze worden volgens mij niet heel veel gehouden. Als je dan goede nakweek wilt, moet je denk ik toch wat verder reizen.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Darkdevil » 12 Mrt 2012 19:53

lekker verhaal is dat :O

je hebt trouwens garantie op dieren voor het geval je het niet wist 2 keer een half jaar eerste half jaar sowieso en tweede half jaar zul je aan moeten totnen dat de dieren niet goed waren.

de garantie bestaat uit of nieuwe dieren of de kosten vergoed.

hoop dat je hier anders wat aan hebt :)

wel echt lullig dat je er zo mee zit.

mag ik anders vragen welke zaak je de dieren hebt gekocht? (mag desnoods ook wel in persoonlijk bericht)
Darkdevil
Full Member
Full Member

Berichtdoor GerritH » 12 Mrt 2012 20:05

Ik heb er honderden gekweekt (alleen de gewone zwarte overigens, ik houd niet zo van kleurtjes. De manier waarop ik het deed was uiterst simpel; Na temperatuurverlaging bij de volwassen dieren kreeg je eieren (honderden) die liet ik uitkomen en vervolgens kieperde ik de hele zooi in een van de vijvers bij het huis. Vlak voor de winter (doe dit type kweek in de lente) viste ik tussen de 20 en 60 stevige halfwas axo's op.
meer had ik er toch niet nodig.
Maar goed nu jouw probleem. De witte pluisjes zijn schimmel; koop een algemeen schimmelwerend middel voor aquariumvissen en ontsmet de bak daarmee.
De oorzaak van het probleem is hoogstwaarschijnlijk het feit dat veel commerciële kwekers de dieren in een licht brak water kweken (dan hebben ze namelijk geen probleem met schimmels). Voor jou is dat vervelend want het zout tast ook de slijmlaag van de axo's licht aan waardoor als je ze plotseling niet meer zout houd schimmelproblemen gaat krijgen.
Dierenwinkels zijn leuk en nuttig, maar je kunt dieren beter direct bij een hobbykweker kopen, die kan je er namelijk ook iets over vertellen.
Oh ja, Nee ik heb geen axo's meer; wat ik vertelde is meer dan 30 jaar geleden.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Myra » 13 Mrt 2012 19:49

Bedankt voor de reacties!

Ik heb de bak zodra ik aan schimmel dacht ontsmet, maar de overgebleven albino eet nog steeds niet. Ook valt hij steeds op zijn rug wanneer hij probeert te zwemmen. Misschien omdat hij 1,5 pootje mist of omdat hij gewoon verzwakt is. Eten doet hij volgens mij ook niet veel dus dat wordt ook weer even aankijken dus.

De condities ed in de bak zijn allemaal goed, dus hoop dat de 2 overgebleven Axo's het overleven. Zo niet, dan wordt het een nieuw begin met nieuwe Axo's, hoewel ik toch echt hoop dat deze het volhouden.

In Brabant kan ik inderdaad niks vinden, alleen bij de zaak waar ik de vorige heb gehaald, maar daar vragen ze er ook nogal wat voor. Misschien dat dat inderdaad met de garantie kan, hoop het wel in ieder geval!

Bedankt voor alle hulp en reacties en ik houd jullie op de hoogte. Ik hoop dat ik in de toekomst nog terecht kan met vragen!

Groetjes
Gebruikers-avatar
Myra
Newbie
Newbie

Berichtdoor Myra » 10 Aug 2012 00:19

Mocht iemand dit topic nog zien, even een update. Heb toendertijd de Axo's teruggebracht naar de zaak, ingeruild voor spullen om het om te bouwen naar een terrarium. (Na de Axo's hoef ik even geen water meer, de arme beestjes). Enkele weken later kwam ik er weer en hadden ze nieuwe Axo's; dit keer minimaal 10 cm groter dan de kleintjes die ik had. Toen ik hiernaar vroeg was de reactie; "tsjah, dan heb je waarschijnlijk een slechte lading baby's gehad, dat gaat inderdaad meestal niet goed". Daar kom ik nooit meer dus!

Nu weer teruggekomen op de oude vertrouwde reptielen, die het ondanks wat ontsnappingspogingen heel goed doen!
Gebruikers-avatar
Myra
Newbie
Newbie

Hulp! (Axolotl)

Berichtdoor Patrick0031 » 10 Aug 2012 01:05

T guppy in ede toevallig?
Gebruikers-avatar
Patrick0031
Full Member
Full Member

Berichtdoor Myra » 10 Aug 2012 13:32

Nee een soortgelijke in Eindhoven ;)
Gebruikers-avatar
Myra
Newbie
Newbie

Berichtdoor Stan » 21 Apr 2013 16:57

Help iemand alsjeblieft! Ik heb al een tijdje 2 axolotls ze aten god maar opeen wil de zwarte axo niet meer eten en heeft een grote bult op zijn kop kan iemand zeggen wat er aan de hand is?! Alvast dankjewel
Stan
Newbie
Newbie

Berichtdoor naeff002 » 23 Apr 2013 01:02

Vreemd dat er zoveel problemen met axo's hier te lezen zijn. Dit zijn echt 1 van de makkelijkste salamanders,

Aquarium met een zandbodem (of zelfs helemaal geen bodem) wat planten erin, halve bloempot waar ze in kunnen kruipen en je hebt al een geschikte bak. Grote van de bak afhankelijk van de grote van de dieren.
Voer veel wormen, rode muggenlarven en watervlooien. Meelwormen is heel slecht voer voor salamanders.

Voor mensen met meer ervaring met axo's raad ik aan om een kijkje te nemen op www.salamanders.nl
naeff002
Jr. Member
Jr. Member

Terug naar Amfibieën, Amphibia