Amfibieën, Amphibia

Hoe te beginnen?

vormen een klasse van koudbloedige dieren.Tot de amfibieën behoren de kikkers en padden (Anura), salamanders (Caudata) en wormsalamanders (Gymnophiona). In totaal zijn er meer dan 6000 beschreven soorten, waarvan ruim 5250 tot de kikkers en padden behoren, ruim 550 tot de salamanders en ongeveer 170 tot de wormsalamanders.

Hoe te beginnen?

Berichtdoor myfish » 15 Aug 2012 10:51

Hallo allemaal,

Ik heb sinds gisteren een terrarium van 60x40x80 in huis, met lichtkap.
Nu was mijn eerste intentie om hier phelsuma's in te houden, maar er zat een kikkertje bij de bak, een e. anthonyi. aangezien ik altijd al kikkertjes wou, en er nu 1 heb, ben ik gewoon verkocht en dus van de phelsuma's afgestapt.

nu zit ik echter met een paar vragen. het kikkertje zit nu tijdelijk in een voor hem ingericht aquarium, 24 graden, luchtvochtigheid 70%. echter zit ik nu nog met het grote terrarium, hierin ga ik zelf een achterwand fabriceren, maar hoe zit het met de verlichting, hebben ze wel of geen uv nodig? en welke verlichting kan ik het beste pakken? er zit nu 1 15watt tl boven, 2 40 watt gloeilampen en een keramische fitting die leeg is.

Ook vraag ik me af, of ik hier soorten in kan combineren, bijvoorbeeld de anthonyi's (komen er uiteraard 1 of 2 bij) samen met leuco's ?

de bedoeling is dat er ook een waterloopje in het terrarium komt, en waarschijnlijk ook achterwandbevloeiïng, mede omdat er een gedeelte varenwortel word.

Dus, hebben jullie nog tips/trucs/adviezen voor me? en antwoorden?

alvast enorm bedankt!
myfish
Newbie
Newbie

Re: Hoe te beginnen?

Berichtdoor David » 15 Aug 2012 19:33

Anthonyi's zijn zeker leuke kikkertjes.
Verlichting ligt er een beetje aan hoe warm de ruimte is waar ze in staan wat voor lampen (verwarming) je nodig hebt. Het zou best kunnen dat je aan tl-lampen genoeg hebt, want ze hoeven niet zo warm te zitten (22 a 24 graden). Je zou wel een extra tl (of pl) kunnen gebruiken omdat de bak vrij diep is.
UV is niet nodig, zonder doen ze het ook prima, maar het kan ook geen kwaad.
Combineren met leuco's lees ik zowel positieve als negatieve dingen over. Heb ze zelf bij Phyllobates vittatus zitten. Maar het is vaak dat het bij de een wel goed gaat en bij de ander weer niet, dus het is moeilijk zo te zeggen. Je bak heeft alleen niet veel oppervlakte dus ik zou persoonlijk hierin geen combinatie maken.
Voor de rest kan ik je over de achterwandbevloeiing niet echt tips geven omdat ik hier zelf geen ervaring mee heb.
David
Newbie
Newbie

Berichtdoor pkikker » 15 Aug 2012 20:42

Leuke kikkertjes die soms erg dominant zijn, bij de meer ervaren kikkerhouder hoor je al snel het advies om ze niet te combineren met andere kikkers. De bodem opp is inderdaad niet zo heel groot. Persoonlijk zou ik niet meer dan 5 anthony's in de bak houden en er verder niets bij zetten.
Overigens is de bak zoals ik hem nu begrijp niet echt geschikt voor deze kikkers, hij is hoger dan breed en diep. Een kikkerbak heeft over het algemeen meer grondopp dan hoogte nodig. De meeste gifkikkers zijn bodembewoners. De klimmers onder de gifkikkers kunnen wel goed gehouden worden in dit type bak want die zijn vaak niet heel erg groot.

Overigens lees ik dat je fittingen in de bak hebt zitten, deze er meteen uithalen. Kikkers / vocht en electra in 1 bak gaan niet samen. In de kikkerbak hangen de lampen boven het gaas of glas en niet in de bak.
PL lampen zijn in jouw geval denk ik het beste ivm de hoogte van de bak.

Hoe hoog kan je het waternivo in de bak krijgen zonder dat het er over het schuifprofiel uit loopt? Jet hebt minimaal een waternivo nodig waar een pompje in kan staan om het water omhoog te pompen voor de achterwand bevloeiing. Persoonlijk zou ik er dan een dubbele bodem van maken met de pomp eronder en makkelijk bereikbaar houden die pomp voor onderhoud.

Achterwand bevloeiing maken is niet erg lastig. Een pomp met een slang recht naar boven op de achterwand, in deze slang een T stuk zetten net na de pomp en 1 bovenaan tegen de dekruit. Op de onderste T zet je een kraan waar je de waterdruk mee kan regelen die direct van de pomp terug de bak in gaat.
De tweede T splitst zich naar de 2 zijwanden over de bovenkant van de varenwortelwand. In deze horizontale buis prik je allemaal gaatjes van 4mm met een boor oid. Dit is eigenlijk alles. Oh vergeet de uiteinde niet af te doppen anders loopt alles er aan de voorkant uit.

UV voor gifkikkers is een discussiepunt, vele zeggen niet doen en evenveel zeggen wel doen. Ze doen het prima zonder dus het hoeft niet.

Overigens is de soort UV lamp ook van belang, er is veel rommel op de markt te krijgen die weinig tot niets uitstoten en daar doen ze het dus ook goed onder ......

succes
pkikker
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor myfish » 15 Aug 2012 22:26

Bedankt voor de reacties, hier heb ik al heel veel aan.

De verlichting ben ik al mee bezig geweest, ik heb het smalle lucht rooster eruit gehaald samen met een deel van de bovenste glasplaat, zodat ik hier een groter rooster kan plaatsen. de fitting is al uit de bak nu, en de kap, maar heb de optie om die eventueel te plaatsen in de kap.
De gloeilampen leken mij ook al niet de beste combinatie, PL verlichting leek mij inderdaad beter, ik kan hier alleen nog slecht armaturen voor vinden, zou t5 tl verlichting ook een goede optie zijn?

De anthonyi's zijn natuurlijk optioneel, ik kreeg nu 1 exemplaar bij de bak, maar 't moet wel goed te doen zijn.

Het water kan ik tot ongeveer 10cm hoogte krijgen, lijkt me genoeg voor een pompje. wou inderdaad een bodem met hydrokorrels vullen en worteldoek/hydrofleece daaroverheen doen.

voor achterwandbevloeiïng heb ik dus infeite een pomp nodig een 2-3 meter slang waar het water door gepompt word, dat is helemaal super, want dat heb ik gewoon nog liggen van de aquaria :dance: :dance:

dus qua UV zit ik wel goed als ik de TL lamp die er nu in zit erin hou? is een repti day lamp die ook een deel uv afgeeft staat erop (geen idee in hoeverre dit waar is)
myfish
Newbie
Newbie

Berichtdoor vera » 22 Aug 2012 09:04

Omdat de bak hoog is kan je misschien een 2e niveau erin lijmen in je achterwand, daarmee maak je meer oppervlakte. Ik heb zelf een watergedeelte met een verwarming(miniheater hydor) en een filterpomp voor stroming en verdamping. Nu t heel warm is heb ik geen warmtelampen aanstaan, alleen m'n uvblamp(en de miniheater in t water). Beter voor de planten en volgens mij glanzen en kleuren m'n kikkertjes beter, maar dat is mijn interpretatie.
60x40 Is niet groot voor kikkercombinaties. Ze kunnen elkaar heel moeilijk ontlopen.
Mijn kikkers, 2 galactonotus en 2 leucomelas hebben per paar 60x50, beide soorten worden rond de 3 cm. Galactonotus is brutaal kikkertje die snel stress heeft, wordt in de kikkerhobby als lastig te houden ervaren. leucomelas is best een klimmertje en een leuk kikkertje om te houden. wel een houdini, ontsnapt door de kleinste gaatjes.
vera
Newbie
Newbie

Berichtdoor vera » 22 Aug 2012 09:23

Wat lampen betreft kun je ook kijken op .reptielenlampen.nl.
Zelf heb ik gewoon een 5%uvb en een 60 watt warmtelamp. Heel simpel en niet t beste, maar t werkt voor mij. En als het heel warm is kunnen de warmtelampen uit. Voor t gemak heb ik er een tijdklok op zitten.
vera
Newbie
Newbie

Terug naar Amfibieën, Amphibia