Amfibieën, Amphibia

Advies over watertemp axolotls

vormen een klasse van koudbloedige dieren.Tot de amfibieën behoren de kikkers en padden (Anura), salamanders (Caudata) en wormsalamanders (Gymnophiona). In totaal zijn er meer dan 6000 beschreven soorten, waarvan ruim 5250 tot de kikkers en padden behoren, ruim 550 tot de salamanders en ongeveer 170 tot de wormsalamanders.

Berichtdoor VieF » 18 Jul 2013 18:14

Hoi,

Nu met het warme weer is het lastig om de watertemperatuur van m'n aquarium met axolotls laag te houden. Ik leg nu koelelementen in het water en vervang die 2x per dag, maar je krijgt dan uiteraard wel wat schommelingen wat betreft de temperatuur. Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Groetjes Vief
VieF
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Eric Wouwenberg » 18 Jul 2013 19:14

Geen idee of het werkt. Het ziet er ook niet uit. Maar je zou er tempex omheen kunnen doen/ leggen.
Gebruikers-avatar
Eric Wouwenberg
Hero Member
Hero Member

Re: Advies over watertemp axolotls

Berichtdoor VieF » 18 Jul 2013 19:26

Ik denk dat dat alleen werkt als je het werkelijk om het hele aquarium doet, dus ook over de bovenkant, maar dan sluit ik de ventilatieroosters natuurlijk ook af..
VieF
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor gerard » 18 Jul 2013 20:25

Lastig, dan zou je eens moeten kijken hoe dat in de aquarium techniek geregeld wordt.

Ik verwacht dat in die tak van sport de aan en afvoer van het filter gekoeld worden?
Maar hoe is mij een raadsel.

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor jfk » 18 Jul 2013 20:55

Ik denk dat het juist wel goed is om het met koelelementen te doen,ook in de natuur zal het niet altijd exact dezelfde temperatuur zijn,uiteraard wel proberen het zo constant mogelijk te houden.

Merk je trouwens ook aan de axolotls dat ze in de buurt van de elementen gaan zitten of niet?

Overigens,leuk dat je axolotls houd,er komt echt een dag dat ze hier nog eens gaan komen.
Zou dan ook graag wat foto's van hun en hun onderkomen zien.
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor VieF » 18 Jul 2013 21:29

Ze zijn zeker leuk Jaco! :D
Ik heb er 4, twee wildkleur en 2 leucistische. Ik houd ze in een bak van 80*40*50. Zal binnenkort eens een foto maken en plaatsen :) 1 was ziek, hij dreef boven door lucht in z'n buik. Die heb ik 2 weken in quarantaine gehad in een klein laagje water zodat hij met z'n poten aan de grond kon, 2 maal daags de buik gemasseerd om de lucht eruit te krijgen en na 1,5 week begon hij gelukkig weer te eten. Inmiddels gaat het prima, hij zit weer bij de rest en hij gaat er steeds beter uit zien. Omdat hij ziek was hebben de 2 leucistische wel elkaars kieuwen eraf gebeten, dus ze zien er nu een beetje stom uit. Het groeit wel weer aan, maar het gaat heeeeul langzaam.

Ik heb koelventilatoren gezien op internet maar daardoor komt er weer zoveel beweging in de bak, waar ze duidelijk niet van houden.. Ook niet echt een optie dus. Of er in het wild schommelingen zijn wat betreft de watertemperatuur weet ik eigenlijk niet. Ze komen natuurlijk uit een meer in grotten van Mexico, lijkt mij dat daar een redelijk constante temp is.

Ze gingen trouwens niet in de buurt van de koelelementen zitten, maarja die dreven boven en de axolotls zitten liever op de bodem.
VieF
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Lygodactylus » 22 Jul 2013 13:06

Ik zou proberen een koelelement te verzwaren (steen erop oid), zodat hij op de bodem komt te liggen, en dan kijken hoe je axolotls op de temperatuurgradient reageren. Vermoedelijk zullen de schommelingen dan ook wat minder zijn, denk dat de verschillen in temperatuur aan de oppervlakte groter zijn waardoor de elementen daar sneller opwarmen.
Heb je volledig stilstaand water of zit er wel een vorm van filtering op je aquarium?

Jeroen
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor VieF » 22 Jul 2013 19:56

Hoi Jeroen,

Dat is inderdaad wel een goed idee. Ik heb uiteraard wel een filter aanwezig, maar die stroomt alleen 's nachts een uur of 6, overdag staat 'ie uit. Op dagen zoals de afgelopen dagen en vandaag is het ijs niet aan te slepen. De koelelementen zijn binnen no-time ontdooid, dus ben ook al bezig met het invriezen van diepvrieszakjes vol met water.

Groetjes Vief
VieF
Teamlid
Teamlid

Terug naar Amfibieën, Amphibia