Amfibieën, Amphibia

Beginnende Axolotl houder vragen

vormen een klasse van koudbloedige dieren.Tot de amfibieën behoren de kikkers en padden (Anura), salamanders (Caudata) en wormsalamanders (Gymnophiona). In totaal zijn er meer dan 6000 beschreven soorten, waarvan ruim 5250 tot de kikkers en padden behoren, ruim 550 tot de salamanders en ongeveer 170 tot de wormsalamanders.

Beginnende Axolotl houder vragen

Berichtdoor Axo2013 » 22 Sep 2013 12:33

Ik heb sinds enkele dagen twee Axolotls ( zie avatar, is een eigen foto).
Ze zijn geschat, zo'n 12cm lang.

Ze zitten momenteel in een aquarium van 60x30x30.
Inmiddels weet ik dat dit eigenlijk te klein is en ik ben opzoek naar een grotere bak.

- Welke maat raden jullie mij aan voor twee Axolotls?
- Medebewoners zijn enkele Appelslakken, dat kan toch wel?
- Temperatuur is 18 graden, is dat goed?
- Verlichting is erg donker, maar toch een beetje licht zodat ik ze goed kan observeren. Ik heb me laten vertellen dat een beetje verlichting geen kwaad kan, klopt dat?
- Er zitten geen planten in, alleen drijfplantjes, verder als bodem aquariumzand en ter decoratie enkele vlakke stenen, stukje hout en een groot schuilhol. Is dit zo goed?
- Qua filter heb ik een Eheim binnenfilter welke op zijn zachtste staat en voor de zekerheid een verwarming welke op 18 graden staat. Dit lijkt mij zo wel goed, toch?

De eerste dag hebben ze een beetje levende Rode Muggenlarven gegeten en diezelfde avond ieder twee wormen ( regenwormen).
Daarna elke dag wat levende Rode Muggenlarven.
De meesten larfjes kruipen het zand in, dus ik ga kijken of ik de larfjes ook in een bakje kan doen, onderwater, zodat ze niet de hele bak doorvliegen.

- De Axolotls vinden het dan toch wel, als het in een bakje ligt?
- Hoe vaak per dag/week moeten ze eten?

Ik wou ze zo juist een regenworm geven, maar ze hapten wel, maar lieten weer los.
Wel aten ze wat van de Rode Muggenlarven.

- Is het beter om zo nu en dan een dag over te slaan met voeren?
Anders ben ik bang dat ze kieskeurig gaan worden en straks alleen nog maar die larfjes willen eten.
Kunnen ze hun hele leven lang alleen maar Rode MuggenLarfjes eten, nee toch?

- Wat mogen ze allemaal eten, wat voor voer kun je ze veilig geven?

- Hoe snel groeit een Axolotl en is het waar dat ze zich aanpassen naar de grootte van de bak of kunnen ze ook vergroeien net zoals een vis als die te klein zit?
Voor mijn twee Axo's komt er sowieso een grotere bak hoor, maar ben erg benieuwd hoe snel ze eigenlijk groeien.

- Is het normaal dat ze soms gewoon in het water "hangen"?

- Ben vanplan om 1x per week water te verversen, en dan ongeveer één derde van het water. Zit ik zo goed?

Dit waren eerst de vragen waar ik graag een antwoord op zou willen hebben.
Excuses dat het er zo veel zijn, maar ik maak me een beetje ongerust omdat ze niet elke keer goed willen eten.....
Gebruikers-avatar
Axo2013
Newbie
Newbie

Re: Beginnende Axolotl houder vragen

Berichtdoor VieF » 23 Sep 2013 14:54

Jeetje dat is een hele vragenlijst :D

- je bak is voorlopig wel groot genoeg, maar binnen nu en 4 maanden zou ik toch overgaan op een maatje groter. Mijn axolotls zitten in een bak van 125 liter. Groter mag altijd, maar naarmate ze wat ouder worden, worden ze minder beweeglijk als wanneer ze zo jong zijn. Axolotls passen zich qua grootte niet aan aan de bak. Als je bak te klein is, dan gaan ze aan elkaar zitten vreten. Nu niet schikken als ze dat doen, jonge axolotls bijten heel snel elkaars pootjes af. Geen paniek, die groeien vanzelf weer aan. Dat gaat na verloop van tijd weer over. Zorg er in ieder geval voor dat er per dier een schuilplek is.

- ik ben er zelf geen voorstander van om andere bewoners bij de axolotls te hebben. Axolotls raken erg in de stress van teveel beweging in de bak. Nu bewegen appelslakken natuurlijk amper, dus ik weet niet in hoeverre dit veel kwaad zou kunnen.

- je thermostaat mag uit je aquarium. De optimale temperatuur voor axolotls is tussen de 15 en 18 graden. Ze komen uit de grottenmeren van Mexico en daar hebben ze echt geen "verwarmd zwembad" ;-) Te koud water nadat je bijvoorbeeld een keer de bak helemaal ververst, kan op zich niet heel erg veel kwaad, maar ze zijn dan helemaal niet meer actief, eten minder en hun spijsvertering is dan niet optimaal. De temperatuur zal vanzelf weer wat gaan stijgen door de omgevingstemperatuur in de kamer. Als je axolotls bovenin gaan drijven of veel bovenin het water blijven hangen, dan is dit een teken van stress door warmte. Je watertemperatuur is dan dus toch te warm, en dit kan wel kwaad!
Ververs elke week 20% van het water, dit is ook om weer zuurstof in het water te krijgen.

- waterplanten kun je doen, maar mijn ervaring is dat ze geen stand houden. Ze woelen de planten uit de bodem en het blijft niet echt een mooi bosje groen. Met weinig licht in de bak is het zoiezo lastig om de planten in leven te houden. Van een beetje licht hebben ze in principe geen last. Ze komen uit de grotten, dus hun zicht is niet zo best.

- jonge axolotls kun je best om de dag voeren. Ik deed dit met rode muggenlarven en hele kleine in water geweekte kattenbrokjes. (Uiteraard geen nat kattenvoer in saus of gelei, gewoon droge brokjes). Het hoeft geen duur kattenvoer te zijn, maar liefst ook niet de meest goedkope, want daar zit amper voedingswaarde in en is over het algemeen heel zout. En bedenk: met zo'n heel pak doe je eindeloos lang, dus het is geen dure aanschaf ;-) Je kunt dit het beste voeren met een pincet.
Nadat ze een maand of 6 zijn, afhankelijk hoe snel ze groeien, kun je zo af en toe eens in kleine stukjes gesneden varkensnier, varkenslever of runderhart voeren. Dit is goedkoop vlees, wat je na aankoop gelijk in kleine stukjes snijdt (ongeveer de helft van de kop qua grootte) en in porties invriezen. Je kunt dit aan een satéprikker prikken en op die manier voeren. Voer dan 1x in de week kattenbrokjes en 1x in de week vlees.

Zo af en toe een regenworm moet kunnen, al vind ik altijd dat je uit moet kijken met beestjes uit de tuin aangezien sommige mensen pesticiden gebruiken. Dit komt dan ook in jouw beestjes terecht.

Succes en als er meer vragen zijn dan hoor ik het wel!
VieF
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Axo2013 » 25 Sep 2013 18:29

Zo,... wat een mooie antwoorden, heel erg bedankt :handgestures-thumbup:

Ze krijgen nu de ene dag elk twee regenwormen ( meestal eten ze er wel twee, soms één).
Deze voer ik met een pincet.
De andere dag krijgen ze rode muggenlarven ( diepvries).
Ik had eerst levende muggenlarven, maar die gingen zich steeds begraven in het zand.

Als ik ze voer, vooral met de muggenlarven, worden ze helemaal gek en dat reageren ze wat op elkaar af.
Natuurlijk moeten ze ook beiden in hetzelfde hoekje zitten, terwijl ik de larven over de hele bak verspreid, hahaha.
Maar het voeren gaat prima en tot nu toe eten ze ook goed.
Ik zoek alleen nog iets voor de afwisseling, wat ze ook zullen eten.

Dus ik zou volgens jou ook eens kattenbrokjes kunnen proberen?

En mochten ze ooit eens niet willen eten dan is dat niet zo erg?
Ze kunnen wel bijvoorbeeld twee dagen zonder iets?
Gebruikers-avatar
Axo2013
Newbie
Newbie

Berichtdoor VieF » 26 Sep 2013 08:25

Klinkt goed :handgestures-thumbupright:

Zodra ze wat groter zijn, zou ik kattenvoer als hoofdvoer gaan gebruiken en afwisselen met regenwormen en varkenslever of runderhart. De rode muggenlarven zijn ze over een aantal maanden echt te groot voor.

Het komt heus wel eens voor dat ze een keer geen honger hebben. De één zal het misschien wel eten op dat moment en de ander niet. Dan heeft hij/zij gewoon geen honger. Probeer het een dag later gewoon opnieuw. In het wild gaan ze ook wel eens meerdere dagen in hongerstaking. Hou het wel in de gaten of het niet-eten niet te lang gaat duren en of die axolotl geen raar gedrag gaat vertonen, want dan is er meer aan de hand.

Je kunt aan het gedrag en het uiterlijk een hoop zien bij deze beestjes. De kieuwen horen goed rood te zijn, dat betekent dat ze goed zijn doorbloed. Staan de kieuwen gedurende lange tijd naar voren gekruld? Dat is een teken van stress. Dit kan zijn door teveel beweging in de bak, te druk met andere soortgenoten, niet de juiste watertemperatuur enz. Blijft een axolotl boven drijven, dan kan dit betekenen dat hij/zij ziek is door bijvoorbeeld een bacteriële infectie. De bacteriën veroorzaken gassen in de buik waardoor hij/zij blijft drijven en niet meer naar de bodem kan. Dit zie je aan de opgezette buik.
Als een axolotl vaker dan normaal lucht gaat happen, dan zit er te weinig zuurstof in je water en zul je vaker moeten verversen.

Zie je? Eigenlijk zijn het hele makkelijke beestjes, als je ze maar in de gaten houdt :D
VieF
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Axo2013 » 27 Sep 2013 06:40

Ze hebben nu een 80cm bak tot hun beschikking gekregen :icon-smile:
100 Liter :icon-smile:
Hier kunnen ze dus voorlopig wel mee vooruit :icon-smile:

Hoe laat ik ze het beste wennen aan kattenvoer, varkenslever en runderhart?

Waar moet ik op letten als ik varkens lever en runderhart koop?
Kan dat gewoon bij de supermarkt gehaald worden?
Je hebt namelijk ook dieprvries pakjes genaamd: Smuldier, voor hond en kat.
Daarin heb je gewoon vlees of bijvoorbeeld de hart variant.

Die larfjes geven een hoop troep in de bak, dus ik ga proberen om ze aan kattenvoer te laten wennen.
De wormen kun je toch ook gewoon los in de bak doen, i.p.v. met een pincet te voeren?

Zo te zien heb ik twee vrouwtjes.
Daar hoeft niet persee een mannetje bij?
Ik bedoel, ze gaan niet dood ofzo als ze geen eitjes kwijt kunnen omdat er geen man bij is?
Gebruikers-avatar
Axo2013
Newbie
Newbie

Berichtdoor VieF » 28 Sep 2013 10:32

Hartstikke goed!

Ik heb geen ervaring met smuldier, ik koop gewoon varkenslever bij de supermarkt (kost vaak iets meer dan een euro) en snij dat in kleine stukjes en vries dat in porties in. Bij 2 axolotl zou ik dus pakketjes van 4 stukjes vlees invriezen.

De kattenbrokken (beetje grof kattenvoer moet je hebben) week ik in lauw water tot ik er met een satéprikker in kan prikken en voer het op die manier aan de axolotls. Ik zou dat gewoon blijven proberen. Diepvries muggenlarven zit bijna geen voedingswaarde in, dus dat zou ik niet lang meer gaan voeren als ik jou was. Dan liever levende.

Je bent in ieder geval goed op weg!
VieF
Teamlid
Teamlid

Terug naar Amfibieën, Amphibia