Amfibieën, Amphibia

beginnen met Axolotl's

vormen een klasse van koudbloedige dieren.Tot de amfibieën behoren de kikkers en padden (Anura), salamanders (Caudata) en wormsalamanders (Gymnophiona). In totaal zijn er meer dan 6000 beschreven soorten, waarvan ruim 5250 tot de kikkers en padden behoren, ruim 550 tot de salamanders en ongeveer 170 tot de wormsalamanders.

beginnen met Axolotl's

Berichtdoor krak » 13 Okt 2013 10:13

sinds gisteren zijn wij onze stelling gaan ophalen. het gaat om 2 bakken van elk 160/60/60.
in de bovenste bak, wil ik 2 tot 3 Axolotl's houden, in de onderste komen 4 goudvisjes :mrgreen: het moet niet altijd overbevolkt zijn tenslotte ;-)

nu is mijn vraag voor de Axo'tjes;...
- het is uiteraard de bedoeling om de prutskes zolang mogelijk te mogen houden. is 3 dan een aanvaardbaar aantal in deze bak (160/60/60) of toch uitkijken met der tijd naar groter?

- welke bodembedekking is nu het beste?
ik heb ooit in 1 van mijn aquariums zand gebruikt, nu, dat was pure ellende... er bestaat heel fijn grind, maar welke is nu het beste want het moet én klein genoeg zijn, én er mogen geen scherpe stukjes aan zitten... er bestaat ook bodembedekking dat meer bolletjes zijn ipv grind. dit lijkt mij nog veiliger voor hen of niet?

- wat en hoeveel voeren?
ik lees overal dat 1x per dag voldoende is? en sowieso afwisselend diepvriesvoer (welk is het beste voor hun? ik heb nog een deel over van mijn warmwatervisjes) en levend voer (muggenlarven). zijn er ook vlokken/korrels die ze mogen hebben? ik wou ook een guppyharem in 1 van de bakken zetten, zodat de Axo's levend voer hebben. doen of niet?

- welke plantjes mogen ze absoluut niet hebben? ik weet dat ze graag slopen, dus er komen ook drijfplantjes, stenen om onder te schuilen. hout is mooi, maar lijkt mij te riskant met hun teer velletje?

- welke verlichting is ideaal voor hun? momenteel hingen er maar 1 lamp per bak, hier wil ik graag 2 lampen van maken. 1 "plantenlamp" en 1 gewone aquariumlamp. voldoende of toch teveel?

dit is een foto van de 2 bakken. de tussenschotten gaan we er uit halen, binnenfilters eruit en ik ga werken met voor elke bak 1 grote buitenfilter. er is nog wat werk aan :lol:
Afbeelding
krak
Newbie
Newbie

Re: beginnen met Axolotl's

Berichtdoor VieF » 13 Okt 2013 11:02

Hoi,

3 stuks in zo'n bak kan prima :handgestures-thumbupright:
Mijn ervaring is dat ze graag bij elkaar liggen, en houdt in gedachten dat ze (eenmaal volwassen) amper meer zullen bewegen. Af en toe zwemmen ze eens naar de andere kant van de bak, maar dat is het dan ook wel zo'n beetje.

Ik heb mijn aquarium ook zitten tobben met bodembedekking, want zand ging mee de maag in. Ik heb nu van dat normale grint, niet te groot en niet te klein, en dat werkt prima. Wat ze per ongeluk mee happen dat spugen ze weer uit. Heb er nu in die paar jaar tijd nog geen problemen mee gehad.

Hout kan prima in je aquarium. Mijn axolotls vinden het heeeerlijk en hangen er graag aan/op/onder/enz. Bij stenen ben ik altijd bang voor "instortingsgevaar" dus daar heb ik bewust niet voor gekozen. Zolang er geen scherpe puntjes aan het hout zitten, is het prima. Ik heb verschillende houtstukken gestapeld, waardoor je lagen creëert. Hierdoor krijg je veel schuilplekken en kunnen ze ook bijvoorbeeld halverwege de bak (dus de hoogte in) vertoeven.

Qua planten heb ik heel erg zitten tobben. In feite hoeft het niet echt, aangezien je 20% van het water toch 1x per week moet verversen. Hierdoor komt er weer zuurstof in het water, wat zuurstofplanten dus eigenlijk overbodig maakt. Maar ik vind het wel mooi staan, dus ik heb al verschillende dingen geprobeerd. Mijn ervaring: kleine plantjes houden het nog geen dag vol. De blaadjes worden afgebeten en het geheel wordt uit de bodembedekking gewroet. Planten zoals waterpest bleef bij mij niet mooi. Nu heb ik sinds een paar weken hele stevige grote planten (geen idee wat voor soort) maar met stevige bladeren en stevige stelen en daar zijn ze verzot op. De stelen zijn zo stevig dat de axolotls erin kunnen blijven hangen en dobberen, en dat doen ze dan ook graag :D

Verlichting is nodig voor de planten, niet voor de axolotls. Teveel licht is voor de axolotls niet zo fijn en kan stress veroorzaken. Maar als je waterplanten erin wilt doen, dan heb jij in zo'n bak inderdaad wel 2 lampen nodig (en moet ook wel kunnen voor je beestjes).

1x per dag voeren is alleen goed als ze nog klein zijn. Zodra ze groot genoeg zijn om geweekte kattenbrokken en stukjes vlees te eten, is 1x per dag teveel. Dan worden ze moddervet.. 3x in de week is dan meer dan genoeg.

Ik wens je veel succes met de afwerking van je bakken!

Groetjes Vief
VieF
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor krak » 13 Okt 2013 11:18

bedankt voor je antwoord!

actief moeten ze niet zijn ;-) binnen een paar jaar gaan we eentje van 2m inbouwen voor warmwatervisjes, die gaan voor actie genoeg zorgen dan :mrgreen:

hoe groot ze gaan zijn, weet ik natuurlijk nog niet, aangezien de bakken nog minstens 3 weken moeten indraaien nadat ze zijn afgewerkt. als de waterwaarden goed zijn, gaan we stilaan zoeken naar axo'tjes.

die grind die jij hebt, dat is die tot 3mm dan? die lijkt mij nog vrij groot voor kleine axo'tjes?

de stenen dacht ik vast te zetten met aquariumsiliconen :think: want inderdaad instortingsgevaar, ik wil het niet meemaken!

heb jij een foto van je hout? voor de goudvisjes wil ik sowieso werken met hout, als dat met de axo's ook kan, zou super zijn.

plantjes hoeven inderdaad niet, maar het is toch aangenamer voor hun ook als ze tussen de planten zich kunnen wegsteken lijkt mij. en dat ze ze gaan opeten, ach, ze staan er ook voor hun tenslotte he ;-)

de verlichting zou ik 8u per dag aanlaten, inderdaad voor de planten. mogelijk dan mits ze meer dan genoeg verstopplaatsen hebben of toch maar niet?

wat versta jij onder groot genoeg? als ze een degelijk formaat regenworm binnenkrijgen? 15 à 20cm ongeveer?
krak
Newbie
Newbie

Berichtdoor VieF » 13 Okt 2013 12:06

Nou, jij snapt het helemaal! Fijn! :D

Ik zou de axolotl niet té klein aanschaffen. Ik heb ze aangeschaft toen ze een maand of 4 (volgens mij) waren, en toen konden ze al halve brokjes eten. Op die manier weet je al dat ze goed eten op het moment dat je ze aanschaft en heb je ook minder kans op zwakke dieren. En het grint zou dan ook geen probleem meer moeten zijn. Ik heb inderdaad grint van 3mm.

Mijn lampen staan ook 8 uur per dag aan, puur voor de planten en zodat je zelf ook nog wel wat kunt zien. Want dat wil je natuurlijk wel :D ik heb 1 gewone lamp en 1 lamp speciaal voor planten. Daar zou je je gewoon even over kunnen laten informeren bij een (goede) dierenzaak.

Als je de stenen inderdaad vastzet, dan is het geen probleem. Goed over nagedacht!
VieF
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor krak » 13 Okt 2013 18:46

wat noem jij klein of niet te klein? 5cm, 10cm?...
lampen heb ik hier al klaarliggen van mijn aquariums ;-) (heb een stroompanne gehad en alle 8 mijn aquariums waren doodgegaan, dus er staat al een reserve stroomgenerator klaar voor de stelling ;-) )

ik ben al eens aan het kijken naar de plantjes....
sowieso komt er per bak minimum 2 moederplanten.
maar, hoeveel planten kunnen er in een 160 bak :think: beter gezegd, hoeveel zal ik erin zetten zodat ze nog een meer dan aanvaardbare ruimte hebben :think:
ik moet ze in 1 keer bestellen, en ik dacht aan een 50 tal plantjes, en die moederplanten dan :think:

qua algen... ik zou er graag appelslakjes bijzetten omdat ancistrussen niet gaan. tenzij de Beaufortia levertii of chinese algeneter zou gaan? deze worden om en bij de 8cm :think:
Afbeelding
krak
Newbie
Newbie

Berichtdoor VieF » 14 Okt 2013 18:00

Ik zou ze zeker niet kleiner dan 10cm aanschaffen. De mijne waren een cm of 12 toen ik ze kreeg.

Tja.. De hoeveelheid planten ligt een beetje aan de grootte ervan. Als je het hebt over 50 grote planten dan is dat veel denk ik. Moeilijk in te schatten wel... Kleine plantjes heb ik zelf geen goede ervaringen mee, maar misschien verschilt dat ook wel per dier. Mijne woelen alles om, dus kleine plantjes zijn zo weg.

Wat betreft de alg: dat hou je niet tegen. Ook niet met een paar algenetertjes. Je hebt kans dat de Axo's ze ook opeten. Alles wat beweegt en even groot is als hun hoofd, krijgen ze naar binnen.
VieF
Teamlid
Teamlid

Terug naar Amfibieën, Amphibia